BRUSSEL - Interbrew, de Belgische brouwer van vergelijkbare grootte als Heineken, heeft de nettowinst (voor goodwill) vorig jaar bijna zien verdubbelen tot 537 miljoen euro. De winst per aandeel ging met 38,5 procent omhoog tot 1,44 euro, zo heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt.

De cijfers zijn inclusief het Britse Bass

In Nederland levert Interbrew onder meer Hertog Jan, Dommelsch en Oranjeboom. Ook produceert het enkele huismerken van supermarkten.

De omzet van Interbrew kwam uit op 7,3 miljard euro, een toename van 29,1 procent. Zonder Bass is dat 5,8 miljard euro en is er sprake van een stijging met 16,1 procent.

Het gedoe rond Bass (aankoop, dreigende gehele doorverkoop, uiteindelijk behouden van een deel) heeft zijn sporen nagelaten bij de eenmalige posten. Over 2000 moest het bedrijf nog 1,2 miljard euro afschrijven, nu is er een eenmalige bate van 161 miljoen. De splitsings- en andere kosten bij Bass bedragen 199 miljoen.

Interbrew is de afgelopen jaren veel sneller gegroeid dan Heineken, door een agressievere overnametactiek en door uitgifte van nieuwe aandelen. Afgelopen jaar voegde het bedrijf Whitbread, Diebels en Rogan toe. Onlangs werd de overname van het Duitse Beck's afgerond.

"We zijn er meer en meer van overtuigd dat Beck's het leidende merk in Duitsland gaat worden", pocht financieel directeur Luc Missorten in een toelichting. Beck's kende een omzetgroei van 15,9 procent.

Terwijl Heineken zich het liefst verre houdt van de Duitse biermarkt, waar een teveel aan te kleine brouwerijen elkaar doodconcurreert, denkt Interbrew er anders over. "Sommige analisten zeggen dat Duitsland nog maar drie of vier overnames verwijderd is van een situatie die vergelijkbaar is met andere landen", zegt Missorten. Hij ziet er mogelijkheden voor overnames en snelle groei in Europa's grootste bierland.