UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail gaat beter controleren of aannemers bouwafval langs het spoor wel opruimen. Zo wil de onderneming voorkomen dat vandalen de rommel gebruiken om bijvoorbeeld op de rails te leggen. Dat heeft ProRail dinsdag laten weten.

De beheerder reageert daarmee op het in maart gepresenteerde rapport van FNV Bondgenoten over spoorvandalisme. Omdat rommel niet wordt opgeruimd, hebben vandalen eenvoudig munitie in handen, stelt de vakbond. Vooral biels, spoorstaven, stenen, hout en gereedschap zijn gevaarlijk.

Ernstig probleem

Ook ProRail noemt het laten liggen van bouwafval een zeer ernstig probleem. In contracten met spooraannemers staat al dat zij de werkplek schoon moeten achterlaten. De spoorbeheerder wil hen hierop beter controleren en hen eventueel erop aanspreken.

Maar niet alleen onzorgvuldig omgaan met bouwmateriaal kan tot vandalisme uitnodigen, stelt ProRail. Ook opslagplaatsen rond spoorwegen of illegale dumpplaatsen geven volgens de onderneming vandalen soms eenvoudig middelen in handen. ProRail wil dan ook met onder meer milieudiensten, lokale en regionale overheden en de politie samenwerken om dit probleem op te lossen.

Betere registratie

FNV Bondgenoten pleitte in het rapport bovendien voor een betere registratie van vandalisme. Volgens ProRail worden dergelijke gevallen al vastgelegd. De beheerder wil de machinisten of conducteurs die een incident melden wel beter op de hoogte houden van de afhandeling van de klacht.

Het vandalisme op het spoor wordt steeds erger. Volgens FNV Bondgenoten neemt het zelfs levensbedreigende vormen aan. In februari botste een trein tegen een betonblok dat opzettelijk op de rails was gelegd. In januari kreeg een trein een ijzeren paal door de voorruit. De paal zat met prikkeldraad aan een viaduct vast.

Afgelopen vrijdag botste een trein op een boom. Vandalen hadden die op het spoor gelegd. Vernielingen aan treinstellen kosten de Nederlandse Spoorwegen jaarlijks ongeveer 20 miljoen euro.