BUNNIK - De Nederlandse autobranche heeft in januari een bijzonder slechte maand gedraaid. De verkoop van nieuwe auto's is met 31,5 procent in elkaar gestort tot iets meer dan 48.000 stuks - 22.000 minder dan vorig jaar.

Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van de brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging. Zij wijten de forse daling onder meer aan de aangescherpte belastingmaatregelen van de overheid, waardoor er in december meer nieuwe personenauto’s zijn verkocht dan gebruikelijk. 

De daling in de autoverkopen in januari is onder andere te verklaren door de aangescherpte CO2-grenzen in de BPM. Per 1 januari 2013 wordt de BPM uitsluitend nog berekend op basis van de absolute CO2-uitstoot. De CO2-grenzen in de BPM worden jaarlijks aangescherpt en aangepast aan de inflatie.

Daarnaast zijn de uitstootgrenzen voor de bijtelling verder aangescherpt, waardoor er in december meer nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd dan gebruikelijk, de zogenaamde vooruitgeschoven verkopen.

Daling

BOVAG en RAI Vereniging houden rekening met een verdere daling van de autoverkopen in de komende maanden. ''De eerste 6 maanden van 2012 lieten relatief goede verkoopaantallen zien in vergelijking met de rest van het afgelopen jaar'', aldus Bovag.

In heel 2012 ging de verkoop van nieuwe auto's met bijna 10 procent omlaag tot 502.544 stuks. BOVAG en RAI Vereniging houden rekening met een verdere daling van de verkopen in de komende maanden. Voor heel 2013 voorzien de brancheorganisaties dat er 480.000 nieuwe auto's de showrooms uitrollen, ongeveer 4,5 procent minder vergeleken met 2012.

Somberder

Economen van ABN Amro zien het somberder in en gaan uit van een daling van de verkopen met zo'n 15 procent. Dit komt neer op ongeveer 430.000 nieuwverkopen, een daling van ruim 72.000 auto’s ten opzichte van 2012. Voor 2014 verwacht de bank een lichte groei naar 470.000 verkochte auto's - een groei van acht procent.

''2013 gaat een moeilijk jaar worden voor de autobranche. Het economisch sentiment heeft te maken met een historisch laag consumentenvertrouwen en dalende koopkracht'', stelt de bank. 

Best verkocht

De vijf best verkochte merken in januari 2013 waren: Volkswagen (5.845 stuks), Ford (4.205 stuks), Peugeot (4.110 stuks), Renault (3.697 stuks) en Kia (3.630 stuks).

De vijf best verkochte modellen in januari 2013 waren: Volkswagen Up! (2.103 stuks), Peugeot 107 (1.824 stuks), Renault Twingo (1.697 stuks), Ford Focus (1.671 stuks) en Volkswagen Golf (1.565 stuks).