AMSTERDAM - Laurus blijft "hard meedoen" met de prijzenslag in de supermarktwereld om de positie van zijn drie formules te handhaven, zegt financieel topman Kenaad Tewarie in een interview met Dow Jones Nieuwsdienst.

Laurus is bereid meer geld te steken in prijsverlagingen om daarmee de beoogde afstand tot de concurrenten te behouden. In 2003 kostte dit Laurus 12 miljoen euro winst voor aftrek van rente en belastingen (EBIT), voor de periode van 20 oktober tot en met 31 december.

Laurus, dat in 2003 een marktaandeel van 18,3% had in Nederland, is bezig zijn drie formules te herpositioneren. Tewarie: "Edah moet weer op prijs gaan concurreren, Konmar moet een combinatie van goedkope artikelen en ambachtelijk vers worden en Super De Boer is de full-service formule in het hogere segment."

Laurus had volgens de CFO niet zelf de initiatiefnemer van de prijzenslag willen zijn, maar er is volgens Tewari voldoende ruimte om te reageren. Tewari benadrukt in dit verband het financiele herstel. "Medio 2002 zaten we nog op de rand van surseance, in 2003 maakten we 82 miljoen EBIT in Nederland, exclusief buitengewone posten. Dat noem ik een fors herstel in zo'n korte periode."