PARAMARIBO - Het monopolie van de luchtvaartmaatschappijen KLM en SLM op de route tussen Amsterdam en Paramaribo behoort per mei 2006 tot het verleden.

Adviescommissies van beide maatschappijen hebben een intentieverklaring in Paramaribo opgesteld. Eind april ondertekenen de Surinaamse minister van Transport, Communicatie en Toerisme en de Nederlandse staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Schultz van Haegen de verklaring.

Monopolie

Sinds 1990 bestaat tussen Nederland en Suriname een luchtvaartverdrag. KLM en SLM hadden praktisch het alleenrecht om de vervoersstroom te garanderen. In beide landen nam de druk van reizigers om het monopolie op de Mid-Atlantische route te doorbreken, steeds meer toe. Ook in de economische blokken waartoe de landen behoren, de Europese Unie en Caribische gemeenschap CARICOM, kwam liberalisatie van de route steeds vaker ter sprake.

Vooruitlopend op volledige liberalisering van de luchtvaart tussen Suriname en Nederland voeren de nationale luchtvaartmaatschappijen het aantal vluchten per week op. Gedurende deze maand worden het er vijf in plaats van vier per week en vanaf mei wekelijks zes vluchten. Vanaf mei zijn bovendien twee chartervluchten per week toegestaan.

Positie

De SLM kan tot mei 2006 haar positie op de markt te versterken. Het bedrijf, dat tot nu toe in joint venture met de KLM vluchten onderhoudt, neemt volgende maand een Boeing 747 - 300 in gebruik, die de SLM eind vorig jaar bij de KLM kocht.