RIJSWIJK - De Nederlander heeft het afgelopen jaar minder snacks en snoep gegeten, maar betaalde daar meer voor. Het afgelopen jaar werd ruim 2,6 miljard euro aan chocolade, koekjes en chips uitgegeven. Dat is 50 miljoen euro meer dan in 2000. De totale consumptie is met 6 miljoen kilo gedaald. In totaal snoepte Nederland 503 miljoen kilo weg.

Zo blijkt uit cijfers van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren, die zaterdag zijn gepubliceerd.

Alle snacks leggen het af tegen het ouderwetse koekje. Biscuit, banket en snijkoek zijn populairder dan chocolade, een hartige snack of suikerwerk. Koeken, cake en banket hebben een marktaandeel van ruim 30 procent. Suikerwerk, zoals drop, kauwgom en zuurtjes is goed voor een kwart van de consumptie. Op de voet gevolgd door hartige hapjes (24 procent) als pinda's en chips. Hekkensluiter is chocolade met een marktaandeel van 20,4 procent.

Per hoofd van de bevolking wordt er 31 kilo van al het lekkers naar binnengewerkt. In Nederland heeft de consument de keus uit meer dan 15.000 verschillende snackproducten. Negen procent van alle uitgaven aan voedings- en genotmiddelen gaat naar snacks en snoep.