AMSTERDAM - Acht procent van de consumenten in de leeftijd van 18 tot 65 jaar heeft een lening afgesloten om rond te kunnen komen voor alledaagse uitgaven. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek naar leengedrag onder vijfhonderd Nederlanders in opdracht van financieringsonderneming InterBank.

Hoewel de financiële nood bij sommigen hoog ligt, denkt toch tweederde van Nederlanders in de eerste helft van dit jaar een grote financiële uitgave te doen. Daar worden dan vakanties, nieuwe meubels of huishoudelijke apparaten voor gekocht.

Bijna een kwart van de mensen die nog nooit hebben geleend, zou dit eventueel wel doen voor de kosten die kinderen met zich meebrengen. Zeventig procent van de Nederlanders geeft te kennen wel eens een lening afgesloten te hebben voor het kopen van een auto of huis.

Mannen sluiten vaker een lening af dan vrouwen. Alle mensen die eerder een lening hebben afgesloten of van plan zijn dit in de toekomst te doen, hebben een voorkeur voor een lening met een looptijd van drie tot vijf jaar. Zestien procent van de Nederlanders zegt zich in zekere mate te schamen voor een lening.

Iets meer dan vier van de tien Nederlanders sparen om financiële ruimte te creëren voor het dagelijkse leven in mindere tijden. De meeste mensen sparen voor de kosten van kinderen, 44 procent van de ondervraagden legt hier geld voor opzij. Mannen sparen meer voor materiële zaken dan vrouwen, bijvoorbeeld voor een boot, aandelen of een tweede woning. Vrouwen sparen voor immateriële of kleine materiële zaken zoals een vakantie, meubels of een bruiloft. Sparen voor plastische chirurgie blijkt ook populairder te worden, veertien procent legt hier geld voor opzij.