DEN BOSCH - De handschoen opnemen tegen het machtige Ahold-concern, dat was de grote ambitie van supermarktconcern Laurus. Dat bleek te hoog gegrepen. Laurus vertilde zich aan de geldverslindende ombouwoperatie van de nieuwe Konmar, terwijl in Spanje de verliezen steeds verder opliepen.

Laurus, de Latijnse naam voor laurier, het symbool van succes, ontstond eind oktober 1998 uit de fusie van de voedingstak van het Vendex-concern en De Boer Unigro. De samenvoeging bracht de supermarkten van Edah, Super de Boer, Konmar en Basismarkt bij elkaar en vormde zo op de Nederlandse grootgruttersmarkt een tweede machtsblok achter Albert Heijn's moeder Ahold.

In het eerste jaar expandeerde de nieuwe combinatie vooral sterk in Spanje, na Nederland en België de derde pijler onder Laurus' activiteiten. Het jaar 2001 moest voor Laurus het uur van de waarheid worden. Het concern stelde een ambitieus plan samen waarmee Laurus de heerschappij van Albert Heijn in Nederland zou gaan bedreigen. Belangrijkste troef in de nieuwe strategie was de ombouw van de bestaande formules naar één, nieuw Konmar-concept.

De kosten van de operatie zouden een forse 800 miljoen euro gaan bedragen, maar de nieuwe topman Ole van der Straaten voorspelde omzetstijgingen tot wel 20 procent. Daarnaast zouden de kosten na de ombouw jaarlijks met 50 miljoen euro dalen door een betere logistiek en organisatie.

De ingeslagen richting weg bleek in de loop van het jaar echter niet te leiden naar de gehoopte pot met goud. Financiële tegenwind, onder meer veroorzaakt door tegenvallende omzetten van de nieuwe Konmar-winkels, zette de resultaten zwaar onder druk.

Konmar-droom

Eind augustus moest Laurus erkennen dat de Konmar-droom een nachtmerrie was geworden. De ombouwoperatie werd stopgezet en Van der Straaten moest het veld ruimen. De eerste zes maanden sloot Laurus af met een verlies van 29 miljoen euro, zo werd kort daarna duidelijk. De financiële situatie was zo nijpend dat in oktober drie banken met 250 miljoen moesten bijspringen. Het zou de voorbode zijn voor het bericht van woensdag dat Laurus op zoek is naar een partner die 400 miljoen euro wil meebrengen.

Tegelijkertijd werd duidelijk dat Spanje naast de Konmar-operatie een tweede, zware molensteen om de nek van Laurus was. De samenvoeging van de diverse overgenomen bedrijven kost naar nu blijkt veel meer geld. De Spaanse tak maakt zwaar verlies, zo waarschuwde Laurus woensdag.

Dieptepunt

Op de beurs bleef van het ooit zo florerende supermartkaandeel weinig over. Beleggers ergerden zich groen en geel aan het bedrijf dat zich te lang door de Konmar-strategie leek te laten leiden. Van een koers van circa 13 euro in november 2000 bleef een koers van circa 3 euro over. Woensdag bereikte het aandeel een dieptepunt op ,90 euro.