ROTTERDAM - Het Brits/Nederlandse scheepvaartconcern P&O Nedlloyd, voor de helft in handen van het Rotterdamse transportbedrijf Nedlloyd, ontslaat dit jaar duizend van de 7200 werknemers op de vaste wal.

Ook onder de ruim 2000 zeevarenden zullen banen vervallen, maar hoeveel is niet bekend. Dat zei bestuursvoorzitter H. Meier van Nedlloyd donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van de rederij en van de transportmaatschappij.

De ontslagen vallen in alle regionen van het bedrijf, van management tot administratie. Meier wilde niet zeggen hoeveel banen het in Nederland betreft. Ook in Rotterdam vervallen banen, maar Nedlloyd behoudt hier wel het kantoor.

De resultaten van Nedlloyd zijn vooral afhankelijk van rederij P&O Nedlloyd en van luchtvaartmaatschappij Martinair, waarin Nedlloyd ook de helft van de aandelen bezit. Vooral P&O Nedlloyd heeft zwaar te lijden onder de verslechterende economische omstandigheden.

Tegen stroom in

Over heel vorig jaar daalde het aandeel van Nedlloyd in het resultaat van P&O Nedlloyd met 62 miljoen euro tot 8 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 70 miljoen euro. Het aandeel van Nedlloyd in het resultaat van Martinair was dit jaar 3 miljoen euro negatief. Een jaar eerder was dat nog een verliespost van 22 miljoen euro. Martinair doet het tegen de stroom in goed.

Het is geen geheim dat de KLM, die de andere helft van de aandelen van Martinair al in bezit heeft, heel Martinair graag wil inlijven. Brussel stak daar tot nog toe een stokje voor. Volgens Nedlloyd zit er weinig beweging in die situatie, maar zit Nedlloyd niet meer zo in de maag met de luchtvaartmaatschappij. "Door zich meer op vracht te richten, is Martinair een behoorlijke speler geworden", aldus Meier.

Om binnen de scheepvaartpoot orde op zaken te stellen, voert het bedrijf de bezuinigingen op van 200 miljoen dollar op jaarbasis tot miljoen dollar. De lijnvaart wordt al jaren gekenmerkt door overcapaciteit.

Er zijn veel meer grote containerschepen in de vaart gekomen, waardoor de tarieven en service onder druk staan. "Als je 700 dollar betaalt voor een container van Hongkong naar Rotterdam, kun je geen Rolls Royce-service verwachten", aldus Meier.

Zeevarenden

De vakbond FWZ verwacht overigens niet dat Nederlandse zeevarenden betrokken raken bij de inkrimping. "Daar heb ik niets van gehoord bij de vele ontmoetingen die we nu met Nedlloyd hebben over de CAO. Wel heb ik uit Engeland vernomen dat de banen van 130 Britse officieren op de tocht staan", aldus voorzitter E. Sarton van de FWZ, die is aangesloten bij de FNV.

Volgens CNV Havens zal de wereldwijde ontslagronde in Nederland zestig tot tachtig banen kunnen gaan kosten. De bond is tevens bezorgd over de herplaatsing van overtollig personeel van de reorganisatie, eind vorig jaar. CNV Havens vreest dat eerder gegeven garanties daarover niet zullen worden nagekomen en eist meer helderheid van P&O Nedlloyd.

Koninklijke Nedlloyd behaalde over het afgelopen jaar een resultaat uit gewone bedrijfsvoering van 6 miljoen euro, tegen 50 miljoen euro in 2000.