DEN HAAG - De sneeuwval van dinsdag leidt tot ongeveer 2 miljoen euro extra schade in het verkeer. Het gaat dan vooral om blikschade.

Dat is de inschatting van het Verbond van Verzekeraars. Op een normale doordeweekse dag is de schade voor verzekeraars zo'n 9 miljoen euro. Dat zou dinsdag wel eens kunnen oplopen tot zo'n 11 miljoen.

Dat is geen uitzonderlijk hoog bedrag, merkt een woordvoerster van het Verbond op. "Bij harde storm of hagel kan het bedrag snel hoog oplopen", aldus de zegsvrouw. Dan gaat het soms om wel 15 miljoen euro schade per dag.

Volgens de belangenvereniging gaan in ieder geval minder mensen de weg op vanwege de sneeuwval. Wie dat toch doet, rijdt voorzichtiger en minder hard. De schade die dan ontstaat is vooral blikschade, bijvoorbeeld doordat automobilisten tegen een paaltje aan glijden.

Aanhoudende winter

Verzekeraar Interpolis zegt dat het aantal schades 10 procent hoger ligt dan normaal. Dit betekent ongeveer 100 extra meldingen.

Volgens het concern zal het aantal schades oplopen naarmate het winterse weer aanhoudt. Automobilisten gaan er dan bijvoorbeeld vanuit dat er overal gestrooid is.

Schadeherstellers

Schadeherstellers, die doorgaans profiteren van de eerste echte winterdag, melden geen uitzonderlijke piek in het aantal schadegevallen. De branchevereniging FOCWA zegt op basis van de ANWB-gegevens 300 schadeauto’s te verwachten door de recordfile en de sneeuw.

"Pas over een paar dagen kunnen we echt zien wat de gevolgen zijn, want dan komen de mensen die een paaltje hebben geraakt hun deuk laten herstellen", zegt een woordvoerder van de FOCWA.

Economische schade

Al met al was de grootste file in de geschiedenis, ondanks de vertraging voor werkend Nederland, nauwelijks van invloed op de economie.

De ruim twee miljard euro die in de economie op een werkdag als vandaag wordt verdiend, lijdt daar volgens het economisch bureau van ING Bank slechts marginaal onder.

Niet-gewerkte uren worden over een jaar gemeten verrekend. Mensen die thuis zijn gebleven en een vrije dag hebben genomen, zijn die verlofdag kwijt. Daar heeft niemand financieel last van.

Transport

Als één van de weinige branches claimt de transportsector vandaag een rechtstreekse schade door oponthoud van vijf tot miljoen euro. Veel van de 140.000 voertuigen in de logistieke sector stonden urenlang stil in de slang auto’s van meer dan 1000 kilometer. Het vervoer van gevaarlijke stoffen werd vanwege de sneeuw zelfs helemaal gestaakt.

Aanpassen

Volgens de ANWB, die vandaag 5000 automobilisten met pech weer op weg helpt, blijven grote ongelukken met veel schade uit doordat automobilisten zicht aanpassen aan de weeromstandigheden.

Werkgeversorganisatie VNO zegt niet te kunnen becijferen wat de financiële gevolgen zijn van de moeder aller files. Duidelijk is dat arbeidstijd verloren is gegaan en dat dat gevolgen heeft voor de productie en dienstverlening.

"Maar niet alles ligt stil in Nederland. Sommige mensen komen gewoon wat later op het werk. Andere mensen werken thuis. Dat heeft gevolgen, maar de reële economische schade kunnen we alleen baseren op feiten", zegt VNO.

Rekensom

Econoom Marten van Garderen van ING onderstreept dat het becijferen van de economische schade van zo’n file een ingewikkelde rekensom zonder pasklare uitkomst is.

Want de gevolgen van zo’n lange file en uren verlies aan arbeidsproductie wegen niet op tegen een ander economisch effect van de winterkou. Vandaag worden misschien enkele tientallen miljoenen euro’s verloren door de file, maar bij aanhoudende kou wordt die schade moeiteloos terugverdiend. 

Gasbel

Houdt de winter lang aan, dan kan de Nederlandse schatkist ruim een miljard euro extra verdienen door de meeropbrengst uit de verkoop van de gasbel in Slochteren. "Dat is goed voor de Nederlandse economie, maar slecht voor de consument", aldus ING. "Die geeft zijn geld in dat geval uit aan energie en niet aan goederen."

Wel kan het sneeuwdek incidenteel voordelen opleveren, zoals voor de schadeherstellers, loodgieters, cv-monteurs en de bandenverkopers. Cijfers heeft hij echter niet.

"Op een dag als vandaag kom je er achter dat je met je zomerbandjes toch niet zo goed de bocht om gaat’’, aldus Van Garderen. "En dus laten mensen er snel winterbanden onder zetten."