Overslagrecord voor Rotterdamse haven in 2012

ROTTERDAM - Ondanks de kwakkelende economie is de goederenoverslag in de haven van Rotterdam dit jaar met 1,7 procent toegenomen.

In totaal passeerde een recordhoeveelheid van 442 miljoen ton goederen de haven, blijkt uit vrijdag gepubliceerde voorlopige cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam.

''De crisis heeft minder impact dan verwacht. Vorig jaar raamden wij voor 2012 slechts een groei tussen de 0 en 1 procent'', zei directeur Hans Smits in een toelichting. Hij benadrukt wel dat veel bedrijven niettemin kampen met winstmarges die onder druk staan, soms rode cijfers schrijven of personeel moeten ontslaan.

De groei komt voornamelijk doordat ruwe olie en olieproducten fors werden overgeslagen. Belangrijkste oorzaak is de toename van de handel in olieproducten, vooral door de verschillen in de prijs van stookolie in Europa en Azië. Het loont daardoor om bijvoorbeeld Russische stookolie via Rotterdam naar het Verre Oosten te verschepen.

Containers

Ook de overslag van containers nam afgelopen jaar licht toe. In het droge massagoed werd daarentegen minder lading behandeld. Dat kwam vooral doordat de staalproductie in Europa aan het teruglopen is, waardoor het vervoer van ijzererts en schroot afnam.

Daarnaast zijn er minder agrarische producten overgeladen (agribulk) als gevolg van slechte oogsten in belangrijke graan en oliezaden exporterende landen.

Antwerpen

De concurrerende haven van Antwerpen maakte donderdag juist bekend dit jaar uit te komen op een daling van bijna 2 procent (met een totale overslag van 183,8 miljoen ton). De afgelopen 5 jaar is de Rotterdamse haven steeds dominanter geworden in de kuststrook tussen Hamburg en Le Havre. Het marktaandeel van Rotterdam nam met gemiddeld 0,5 procentpunt per jaar toe tot 37,7 procent in het derde kwartaal dit jaar.

Voor volgend jaar rekent het Havenbedrijf Rotterdam opnieuw op een groei van circa 2 procent. In de jaren daarna zal de overslag waarschijnlijk nog iets sneller toenemen, denken de havenmeesters. Investeringen in tankopslag, containerterminals en kolencentrales zullen dan naar verwachting leiden tot meer bedrijvigheid in de haven.

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van Havenbedrijf Rotterdam. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Veiligheid

Door incidenten als bij tankopslagbedrijf Odfjell kreeg de Rotterdamse haven afgelopen jaar een ''kras op zijn blazoen'', maar hierdoor is er wel meer aandacht gekomen voor de veiligheid. ''Het glas is meer halfvol dan halfleeg", zei directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

Volgens hem zijn bedrijven nu meer bewust bezig met ''de veiligheidscultuur, het continu verbeteren en van elkaar leren''. Tegelijkertijd zijn overheidsinstanties als milieudienst DCMR strenger gaan inspecteren. ''Per saldo wordt de veiligheidssituatie daar beter van'', aldus de directeur.

Odfjell

Afgelopen jaar sloot Odfjell zijn terminal, nadat gebleken was dat de veiligheidssituatie structureel onder de maat was. Chemiebedrijf Abengoa legde het productieproces later geheel uit eigen beweging stil om zijn zaken op orde te brengen.

Het havenbedrijf heeft hierop het initiatief genomen om een zogeheten Port Safety Index op te zetten. Hierin worden data van verschillende inspectiediensten en bedrijven gebundeld met als doel een graadmeter voor de veiligheidssituatie te hebben.

Lees meer over:
Tip de redactie