DEN HAAG - KPN heeft consumenten misleid en dient daarvoor zijn excuses aan te bieden. Dat heeft een rechter bepaald. Het telecombedrijf beweerde in een reclame-uiting dat de besparing bij een overstap naar concurrent Tele2 minder was dan 1 euro. Dat kon het bedrijf echter niet hard maken.

Tele2 stapte naar de rechter. Die deed maandag uitspraak. Hij bepaalde dat KPN een brief moet sturen. De tekst van die brief stelde de rechter zelf op.

De rechter vond dat het concern de consument onjuist informeerde. Verder staat in de brief dat KPN het niet aannemelijk kan maken dat de consument bij bellen binnen Nederland minder dan 1 euro per maand bespaart, als hij van KPN naar Tele2 overstapt.

KPN wilde met de actie consumenten die naar een andere aanbieder waren overgestapt, ertoe bewegen terug te keren. KPN moet nu iedereen die in het kader van de campagne overstapte, een brief sturen met een afschrift aan Tele2.

Bij KPN was dinsdag vooralsnog niemand bereikbaar voor commentaar, Tele2 liet weten tevreden te zijn met de uitspraak.