AMSTERDAM - Winkelketen Hema wil blijven groeien door in Nederland speciaalzaken te openen. Dat zegt directeur Ronald van Zetten dinsdag in Het Financieele Dagblad.

Hema heeft in Nederland nu vijfhonderd winkels. De laatste jaren werd vooral ingezet op kleinere vestigingen. Er kan echter nog verder worden uitgebreid, meent Van Zetten. Zo heeft Albert Heijn negenhonderd vestigingen en Kruidvat duizend.

De warenhuisketen experimenteerde al met winkels die alleen cosmetica verkopen. Daar groeide de omzet, al wil Van Zetten geen cijfers geven. Nu moeten er in ieder geval ook Hema-voedingswinkels in de straten gaan verschijnen.

Daarnaast gaat Hema het assortiment van de bestaande winkels vernieuwen en de inrichting een opfrisbeurt geven. Zo wordt er bijvoorbeeld meer diervoeding verkocht en komen er meer basisartikelen voor mensen met een beperkt budget. Ook de restaurants worden aangepakt.

De nieuwe strategie van Hema is een gevolg van het mislukken van de verkoop van de keten door eigenaar Lion Capital. Eind vorig jaar is daarom gekozen voor autonome groei.

Buitenland

Eerder zocht Hema groei in het buitenland. Van Zetten erkent in de zakenkrant dat de expansie van de keten daar langzaam verloopt. De keten heeft zestien winkels in Frankrijk en elf in Duitsland. Ook zijn er vestigingen in Luxemburg en België.

Het feit dat Hema grote winkels nodig heeft met veel publiek dat langs loopt, maakt de uitbreiding in het buitenland lastig, zegt Van Zetten. Groei in het buitenland blijft echter wel een doel. Zo is Van Zetten recent op bezoek geweest in Spanje.