AMSTERDAM - Het aantal opdrachten in de transportsector is sinds medio 2009 niet meer zo laag geweest. Ruim veertig procent van de transportbedrijven heeft weinig of veel te weinig opdrachten.

Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde kwartaalbericht van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De orderportefeuille in de transportsector is volgens TLN nu net zo slecht gevuld als op het dieptepunt van de crisis in het tweede kwartaal van 2009. Vooral de sectoren die aan de bouw zijn gelinkt hebben het moeilijk. Het gaat om ongeveer een kwart van al het wegvervoer in Nederland.

Alle Nederlandse transportbedrijven zakken verder weg in de crisis. Omzet, bedrijvigheid en winst dalen. De bedrijvigheid zakt zelfs naar het laagste niveau in drie jaar.

Fors toegenomen

De brancheorganisatie maakt zich zorgen over de financiële positie van veel bedrijven. Het aantal bedrijven waarvan de financiële positie is verslechterd, is in het derde kwartaal fors toegenomen.

In het tweede kwartaal was de financiële positie van twaalf procent van alle bedrijven 'zwak', in het derde kwartaal steeg dit percentage naar zeventien. Sinds 2009 is het aantal financieel zwakke bedrijven niet zo groot geweest.

Faillissementen

Het aantal faillissementen van bedrijven in het goederenvervoer over de weg steeg in het derde kwartaal naar 55, zo bleek uit cijfers van Graydon. Het vorige kwartaal gingen nog 29 bedrijven over de kop. Het totaal aantal faillissementen in de eerste drie kwartalen in de transportsector steeg met meer dan een kwart ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar.

TLN laat weten verdeeld te zijn over de plannen van het nieuwe kabinet. Enerzijds is de brancheorganisatie blij dat het kabinet blijft investeren in infrastructuur en dat er geen aparte kilometerheffing voor alleen het vrachtverkeer komt.

Accijnsverhoging

Wel zegt TLN zich grote zorgen te maken over de voorgenomen accijnsverhoging van drie eurocent op een liter diesel en LPG. Nu steeds meer bedrijven in de financiële problemen komen, wordt gevreesd dat die extra lasten zeer negatieve uitwerkingen kunnen hebben op de sector.