SCHIPHOL - Hoewel de luchtvaart nog steeds zucht onder de economische malaise en de aanslagen van september 2001, lijkt het vervoer op Schiphol zich sneller te herstellen dan verwacht. De luchthaven voorziet over heel 2002 een lichte groei van het aantal passagiers en hoeveelheid vracht. Eerder ging de directie nog uit van een daling.
Schiphol

Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Over de eerste zes maanden van dit jaar daalde de nettowinst van 88,5 miljoen euro tot 57,4 miljoen euro. Dat kwam doordat de luchthaven dit jaar voor het eerst vennootschapsbelasting moet betalen. Daarvoor is een bedrag van ,8 miljoen gereserveerd.

Het exploitatieresultaat kwam uit op 108,2 miljoen euro, iets meer dan dezelfde periode vorig jaar. De kosten stegen met 7 procent, dat was vooral een gevolg van de extrabeveiligingsmaatregelen sinds 11 september. Die werden deels gecompenseerd door de invoering van een beveiligingsheffing per 1 april. De totale bedrijfsopbrengsten, vooral bestaande uit havengelden, stegen met 6,5 procent.

Schiphol Group

Schiphol Group is eigenaar van Amsterdam Schiphol, maar ook van Rotterdam Airport en Lelystad Airport en bezit 51 procent van de aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland heeft de onderneming belangen in John F. Kennedy Airport bij New York in de VS en de luchthaven van Brisbane in Australië.

De luchthavenonderneming, met 2100 arbeidsplaatsen, is momenteel in handen van de Nederlandse overheid. Het nieuwe kabinet heeft echter besloten dat een minderheid van de aandelen van de nationale luchthaven naar de beurs kan. Premier Balkenende, eerder geen voorstander van privatisering, wacht daarvoor op hogere koersen op de aandelenbeurzen. Het nieuwe kabinet bepaalt binnen een half jaar de voorwaarden voor privatisering van luchthaven Schiphol.