DEN HAAG - Ondanks dat boekingen nog nooit zo lang op zich lieten wachten, trokken Nederlanders er tijdens de herfstvakantie weer massaal op uit in eigen land.

Bungalowparken hadden het met dik 350.000 bezoekers ongeveer even druk als vorig jaar.

''We zagen dit jaar een substantiële verschuiving naar mensen die op het allerlaatste moment besloten te boeken. Dat is een fenomeen wat we nog niet eerder hebben gezien'', zegt Paul Geraeds van Center Parcs, de grootste exploitant van bungalowparken in Nederland.

Door de kwakkelende economie wachten consumenten steeds langer op goedkope aanbiedingen. Bij prijsvechter Roompot zijn inmiddels ongeveer 35 procent van de boekingen last minute, 7 procent meer dan vorig jaar. Roompot-directeur Henk van Koeveringe verwacht dat dit aandeel volgend jaar oploopt tot 40 procent.

Veel bungalowparken moesten op het laatste moment flink omlaag met de prijzen om de huisjes vol te krijgen. Geraeds van Center Parcs begrijpt echter niets van het voortdurende prijsstunten van de Roompot. ''Je kan je afvragen of dat commercieel gezond is. Wij gaan daar niet in mee. Mensen krijgen bij ons sowieso meer waar voor hun geld'', aldus de zegsman.

Concurrentie

Van Koeveringe is het daar niet mee eens: ''Dat heet concurrentie. Ik moet ook mijn vaste kosten en personeel betalen. Zij vinden het gewoon vervelend dat wij goedkopere vakanties kunnen aanbieden.''

Volgens hem heeft de sector het laat-boeken eigenlijk ook een beetje aan zichzelf te danken. ''Op onze internetsites is het zelfs mogelijk een dag van te voren te boeken. Dat was 10 jaar geleden wel anders. Toen kreeg ik late boekingen met brief en postzegels simpelweg niet voor elkaar.''

Uitgaven

In de ogen van de Roompot-directeur uitte de crisis zich deze herfstvakantie het sterkst in de uitgaven op het park. ''Waar mensen op een terrasje eerst een biertje en een bitterbal bestelden, nemen zij nu alleen een biertje. Onze omzet op consumptie is dit jaar wel 10 procent minder dan vorig jaar, maar omdat het boeken nu grotendeels online gaat, ben ik op die post weer minder kwijt aan personeelskosten. Zo houden we de totale omzet vrijwel constant.''

De crisis is niet alleen maar nadelig gebleken voor de grote Nederlandse vakantieparken. ''Het bevordert natuurlijk geen gestage groei, maar het biedt ook overnamekansen'', weet Van Koeveringe.

Eigen land

Daarnaast bleven dit jaar wat meer mensen in eigen land met de herfstvakantie in plaats van dat ze naar bijvoorbeeld Frankrijk gingen. Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) bleven ongeveer 700.000 mensen in Nederland. Meer dan de helft van de binnenlandse vakanties wordt in een bungalow doorgebracht.