Jongeren willen niet in familiebedrijf
Maar dertien procent ziet zich voor het familiebedrijf werken.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van accountants- en adviesbureau Ernst & Young en de universiteit van St. Gallen onder 93 duizend studenten uit 26 landen.
Van de Nederlandse studenten met een ondernemersachtergrond voelt een op de tien er iets voor zijn ouders op termijn op te volgen.
Zorgwekkend
Wereldwijd heeft ruim driekwart van de kinderen geen interesse in een overname van het familiebedrijf, in Nederland is dat zelfs 90 procent.
''Een zorgwekkend signaal. In Nederland is namelijk 70 procent van de ondernemingen een familiebedrijf en bij veel van die bedrijven speelt op korte termijn de opvolging'', zegt Arjen Brussé van Ernst & Young.
Studenten
Volgens de onderzoekers zijn niet alleen relatief weinig Nederlandse jongeren in opvolging geïnteresseerd, maar zijn ze van de studenten uit alle onderzochte landen daartoe ook nog eens het minst gemotiveerd.
Omdat veel familiebedrijven met een opvolgingsprobleem kampen, zit er volgens Brussé voor de ondernemers niets anders op dan op hun kinderen in te praten om hen over te halen toch voor het familiebedrijf te kiezen.
Van de ondervraagde studenten geeft bijna 85 procent aan dat zij veel waarde hechten aan de mening van hun ouders over hun toekomstige carrière.