Een Wagenings bedrijf denkt het fileprobleem te kunnen oplossen door middel van 'banenruil'

WAGENINGEN - Nederland krijgt minder files en gelukkiger werknemers als iedereen dichter bij huis gaat werken. Werkende mensen moeten daartoe onderling hun banen ruilen.

Een boekhouder uit Venlo die werkt in Maastricht, kan dan wisselen met een Maastrichtenaar die hetzelfde werk doet in Venlo. Dat is althans het idee van het nieuwe Wageningse bedrijf WisselWerk Nederland

Het bedrijf ziet vooral voordelen voor de voormalige forenzen: "Niet meer in de file, niet langer wachten op de trein en meer tijd voor jezelf. En het milieu wordt minder belast", aldus een folder.

Volgens de bemiddelaar is twee uur reistijd per dag naar het werk geen uitzondering meer. "Menigeen stapt met tegenzin in de auto en het openbaar vervoer is lang niet altijd een alternatief. Een baan op bijvoorbeeld fietsafstand kan een verademing zijn."

Fit en tijdig

WisselWerk registreert de werknemers die een 'baan om de hoek' zoeken. Op basis van functie, branche, woonplaats en regio zoekt het bedrijf naar een mogelijke ruil. Vervolgens benadert WisselWerk de betrokken werkgevers en brengt het de kosten in rekening bij werkgevers en werknemers. De baas zou willen meebetalen omdat zijn personeel voortaan fit en tijdig binnenkomt, verwacht de bemiddelaar.

Oprichter H. Dijkman van WisselWerk Nederland zegt sinds het begin twee weken geleden circa driehonderd inschrijvingen te hebben gekregen, vooral via internet. "Opmerkelijk is dat er veel mensen bijzitten van boven de veertig à vijftig jaar. Dat is kennelijk de groep die het reizen zat is", concludeert Dijkman.

Hij ziet geen overaanbod van mensen die buiten de stad of in het oosten van Nederland willen gaan werken. Volgens Dijkman blijken de banen redelijk verdeeld over het land: "Het is frappant dat 's morgens evenveel mensen Breda verlaten als erin komen. Daar moet toch iets mogelijk zijn."

Zelf reist Dijkman dagelijks zeven minuten per auto naar zijn werk in Wageningen: "Ik heb wel eens een uur naar mijn werk moeten reizen. Verschrikkelijk was dat", aldus de ondernemer, die meent dat weinig mensen beseffen hoe lang ze eigenlijk onderweg zijn. "De auto's worden weliswaar steeds luxer en mensen gaan zich er scheren en zo. Maar je merkt pas hoeveel tijd het kost, als je niet meer zoveel hoeft te reizen."