ROTTERDAM - De economische crisis heeft niet alleen nadelen, maar biedt een bedrijf als Unilever ook kansen. 

Dat zegt Jan Zijderveld, topman van Unilever Europa, zaterdag in het AD. ''Mensen gaan minder uit eten, maar veroorloven zich juist daarom onze Ben & Jerry's ijsjes. Of ze gaan minder naar de kapper, maar kopen wel onze luxe haarverzorgingsproducten."

Unilever wil daarop inspelen door zijn merken slim in te zetten. Aan de ene kant is er flinke groei in de verkoop van de duurdere merken, maar tegelijk zet het voedings- en wasmiddelenconcern ook producten in de markt voor mensen met weinig geld.

Toch is marktaandeel winnen in Europa nog niet zo eenvoudig, legt Zijderveld uit. Loonkosten, sociale zekerheid en de zorg zijn hier in zijn ogen te duur. Daarom zou de Europese economie dezelfde dynamiek en snelheid moeten krijgen die Azië nu heeft.

Singapore

''Hier gaat 50 procent van ons inkomen naar de overheid. In Singapore is dat 20 procent, terwijl de voorzieningen daar ook uitstekend zijn."

Zijderveld vindt dat de arbeidsmarkt flexibeler moet worden dat de overheid moet bezuinigen in plaats van de lasten te verzwaren. De btw-verhoging van 19 naar 21 procent, die 1 oktober is ingegaan, noemt hij ''niet verstandig".

De verhoging zal ertoe leiden dat er veel minder wordt verkocht, verwacht Zijderveld. ''Dat biedt geen structurele oplossing."