TILBURG - Ramkrakers hebben het steeds vaker voorzien op fotozaken. Daarna volgen kledingzaken en computerwinkels. Door de plaatsing van rampaaltjes voor de deur van de juwelier verleggen de ramkrakers hun werkterrein. Dat blijkt dinsdag uit gegevens van verzekeraar Interpolis. De verzekeraar bestudeerde honderd zaken, die alleen al voor een schadepost van 2,5 miljoen euro zorgden.

Ook audio- en videowinkels, parfumerieën en juweliers zijn gewild bij ramkrakers. Jaarlijks hebben ongeveer zevenhonderd tot achthonderd van dergelijke inbraken plaats. Criminelen rijden met een auto een pui aan stukken en grissen dan goederen uit een winkel. Interpolis schat de schade daarvan op 20 miljoen euro.

Eén op de drie ramkraken had vorig jaar bij een fotozaak plaats. De buit bestond vooral uit digitale camera's en mobiele telefoons. Bij kledingzaken ging het om dure merkkleding en bij computerwinkels om platte beeldschermen.

Volgens de gegevens van de verzekeringsmaatschappij maakte het aantal overvallen op juweliers vorig jaar 5 procent van het totaal aantal overvallen uit. "Eerdere gegevens hebben we niet, want voorheen administreerden we de ramkraken onder de noemer overvallen. Sinds vorig jaar hebben we daar een onderscheid in gemaakt."

Interesse

Bij ramkraken is er veel schade aan het pand. Veel winkels hebben hun assortiment in de loop van de tijd aangepast, maar de beveiliging is achtergebleven. Tuincentra zijn daar volgens Interpolis een goed voorbeeld van. De kans dat een pui wordt geramd voor een bak viooltjes, is te verwaarlozen. Maar nu dit soort zaken ook elektrische apparatuur verkoopt, ziet de verzekeraar de interesse van criminelen toenemen.