Nieuwe snackgigant neemt plaats in van Kraft Foods

AMSTERDAM - Tientallen snackmerken - waaronder Milka, Liga en LU TUC - zijn vanaf dinsdag niet meer afkomstig van Kraft Foods, maar van het nieuwe bedrijf Mondelez.

Dat is het gevolg van een eerder aangekondigde opsplitsing van Kraft Foods in een Noord-Amerikaans supermarktleverancier en een wereldwijd opererend snackmerk. De splitsing werd vorig jaar aangekondigd en in mei van dit jaar goedgekeurd door de aandeelhouders.

Kraft Foods had vorig jaar, toen onder meer de Britse voedingsproducent Cadbury werd overgenomen, een omzet van ruim 54 miljard dollar (42 miljard euro). Daarvan gaat 36 miljard dollar ‘mee’ naar het nieuwe bedrijf Mondelez. Het snackmerk telt 100.000 medewerkers, die zijn verdeeld over 300 locaties in tachtig landen.

De rest van het concern blijft als Kraft Foods actief in Noord-Amerika met ‘degelijke’ producten als vlees en kaas. Binnen de spin-off Mondelez krijgt Europa een aandeel van 37 procent, maar het groeipotentieel zit vooral in opkomende markten als China en Brazilië.

Benelux

In de Benelux worden dinsdag 3000 medewerkers ingelicht over de naamswijziging, die verder geen grote gevolgen heeft voor hun werk. Jan-Willem Balk, CEO van Mondolez Nederland, is trots dat hij werkt bij een bedrijf dat als enige actief is in de segmenten chocolade, koek en hartige snacks.

“Mensen snacken gemiddeld drie keer per dag vijf producten in totaal”, vertelt Balk. Mondolez onderscheidt daarbij mensen die trek hebben, zich willen verwennen, of zichzelf willen oppeppen.

In het aanbod van Mondelez zitten behalve chocolade en snoepgoed ook gezondere producten met veel vezels, aldus Balk. Alleen de meest genuttigde ‘snack’ in Europa, fruit, zit niet in het assortiment van de nieuwe snackgigant.

Tip de redactie