AMSTERDAM - Het Eindhovense bedrijf VDL neemt NedCar over. De contracten zijn getekend, maakte VDL maandagochtend bekend.

Daarmee komt een einde aan de onzekerheid over het voortbestaan van NedCar. De Limburgse autofabriek kan met de deal vanaf medio 2014 Mini's voor BMW gaan bouwen.

Tot die tijd zitten de vijftienhonderd medewerkers van Nedcar thuis met een WW-uitkering. Eerder was er sprake van dat de wachttijd twee jaar zou zijn, maar dat is verkort tot anderhalf jaar. Op termijn zijn de banen van de 1500 medewerkers gegarandeerd.

Ontslagen medewerkers worden tot de productie bij NedCar weer wordt hervat, geholpen bij het zoeken van vervangend werk. Wie geen andere baan vindt, ontvangt een WW-uitkering die VDL aanvult tot de hoogte van het oorspronkelijk loon.

Het is de bedoeling dat vanaf 1 januari 2015 iedereen weer in dienst is genomen. Aan het einde van dit jaar stopt Mitsubishi de productie van auto’s (Colt en Outlander) bij NedCar.

Versterken

''De VDL Groep wil met deze overname haar positie op de internationale automotive markt verder versterken. Per 1 januari 2013 wordt het bedrijf een onafhankelijk autoproducent en zal onder de naam VDL NedCar in opdracht van derden auto’s gaan produceren'', laat de onderneming weten.

In juli tekende VDL al een principeakkoord met de huidige eigenaar Mitsubishi over de overname van de fabriek in Born. De Eindhovenaren betalen de Japanners het symbolische bedrag van een euro voor de fabriek.

Jaguar en Landrover

Volgens Wim van der Leegte, directeur van het bedrijf VDL, is het goed mogelijk dat NedCar ook Jaguars en Landrovers gemaakt gaan worden. De eerste gesprekken hierover zijn al gevoerd. Dat heeft hij maandag gezegd tegen RTL Nieuws.

VDL is nu al leverancier van Jaguar en Landrover. ''De contacten zijn er dus al geruime tijd'', aldus de directeur. Vooralsnog is een extra afnemer voor Nedcar volgens hem niet nodig. ''BMW eist veel productiecapaciteit op en die heeft eerste keus" stelt Van der Leegte.

Vrijwilligerswerk

Medewerker kunnen door de gemeente Sittard-Geleen worden ingezet voor vrijwilligerswerk als het opruimen van zwerfvuil en bestrijden van de gladheid. De gemeente maakte maandag bekend dat ze het personeel zo ''werkfit'' wil houden.

''Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor de mensen die niet kunnen worden gedetacheerd en zorgen ervoor dat ze gedurende die periode via vrijwilligerswerk hun arbeidsritme houden”, aldus wethouder Pieter Meekels.

Hij denkt dat zo'n 250 medewerkers op deze manier aan de slag gaan met aanvullende werkzaamheden in de openbare ruimte die een maatschappelijke waarde hebben. Kosten van het project worden geraamd op 1,5 miljoen euro, waarvan de helft voor rekening komt van de gemeente.

Nieuwe toekomst

Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) is blij met het nieuws over NedCar. Hij noemt de doorstart maandag ''het begin van een nieuwe toekomst voor NedCar’’.

''Ik ben er trots op dat het is gelukt 1500 banen voor Limburg en Nederland te behouden. Vandaag komt een einde aan een lange periode van onzekerheid. Dit is het begin van een nieuwe toekomst voor NedCar", zei de minister.

Droomscenario

De redding van NedCar is een zegen voor Limburg. De autofabriek ging van nachtmerrie naar droomscenario. ''NedCar is een overlever pur sang." Zo reageerde bestuurder Henk van Rees van FNV Bondgenoten maandag op het rondkomen van de contracten nodig voor de doorstart van NedCar als producent van Mini’s vanaf medio 2014.

''De NedCarwerkers zijn weggejaagd door Mitsubishi, een kleine automobieljongen, maar mogen nu auto’s gaan maken voor BMW, een ijzersterke Europese reus die groeit en groeit, die uitbreiding van de productiecapaciteit zoekt, zei Van Rees.

''Dat uitgerekend BMW voor NedCar kiest, is de ultieme erkenning van het vakmanschap en de prestaties van de 1500 autobouwers in Born. Een beter keurmerk kun je niet krijgen."

Kwetsbaar

Vakbond de Unie is iets minder euforisch. "De positie van NedCar en van de 1500 werknemers blijft kwetsbaar. Ook al zijn alle contracten nu getekend om in 2014 te kunnen doorstarten met de productie van BMW Mini's. We blijven vooralsnog afhankelijk van maar een opdrachtgever", aldus bestuurder Suat Koetloe.

Volgens Koetloe blijft Born een satelliet vestiging van de Mini fabriek in Engeland. "Dan blijft NedCar voor de lange termijn kwetsbaar en afhankelijk van een opdrachtgever. VDL moet verder shoppen bij andere opdrachtgevers en automerken. Temeer omdat het gaat om een zeer conjunctuurgevoelige automobiel sector, die met overcapaciteit en krimpende afzet worstelt", aldus Koetloe.