AMSTERDAM - Door de aankoop van Asia Pacific Breweries (APB) is Heineken in staat zich wereldwijd als grootste en meest gedronken premiummerk te positioneren - van het Amerikaanse continent via Europa tot Rusland en Azië.

Grote concurrenten als Corona uit Mexico, Budweiser (VS) en Carlsberg (Denemarken) worden daardoor op achterstand gezet.

"Heineken is nu met 25 procent verreweg het grootste merk in het premiumsegment, daar waar de duurste biermerken worden verkocht waarmee je het meeste geld verdient", aldus analist Gerard Rijk van ING. ''Bovendien heeft Heineken de beste spreiding over de hele wereld en is het minst afhankelijk van een van de markten.’’

Zijn collega Richard Withagen van SNS Securities zegt dat de Aziatische markt nog de enige echte groeimarkt is, nu de consumptie van bier in de Verenigde Staten en Europa stagneert. Daardoor zal het geïnvesteerde geld uiteindelijk worden terugverdiend.

Verstandig

De koop ter waarde van vijf miljard is de grootste aankoop in de geschiedenis van Heineken. Desondanks is dat een verstandige investering, veronderstelt Withagen.

"Heineken heeft diep in de buidel moeten tasten, maar ik verwacht dat de financiering echt geen probleem is", zegt de analist van SNS. ''Heineken heeft twee miljard cash op de balans staan en kan de hele operatie tegen minder dan drie procent rente financieren. Alleen zal er hard moeten worden gewerkt om het schuldniveau weer omlaag te krijgen."

Beleid

''De koop van APB is een goede zaak, maar niet van levensbelang", zegt Rijk, die Heineken en de biermarkt op de voet volgt. ''Heineken had sowieso de helft van APB al in handen."

Wel kunnen concurrenten als aandeelhouder bij APB, zoals het Japanse biermerk Kirin, niet langer het beleid van de Heineken en de Aziatische brouwer medebepalen.

Door de koop van de Aziatische brouwerij koopt Heineken niet alleen geliefde merken als Bintang (Indonesië), Tiger (Thailand) en Anchor (sterk in opkomst in China), maar krijgt het een stevige voet aan de grond in de snel groeiende biermarkt in het Verre Oosten.

Topmerk

''Het is het bier voor de ultieme man van de wereld’’, zegt merkendeskundige Mark Visser, werkzaam bij EffectiveBrands in Amsterdam, een bedrijf dat wereldmerken als onder andere Sony, Coca-Cola en Unilever adviseert.

Visser: ''De aankoop van APB past binnen de strategie om Heineken overal ter wereld als topmerk onder de bieren de positioneren. Je ziet ook dat Heineken kiest voor wereldwijde marketing, onder meer via de in Azië en Zuid-Amerika veel bekeken Champions League. Dat past bij een echt wereldmerk.’’

Hectoliters

Heineken verwierf vrijdag voor een bedrag van in totaal vijf miljard euro de Aziatische brouwerij APB. Daarmee nestelt de Nederlandse brouwer zich vast op de derde plaats van bierproducenten, achter InBev/Anhauser Busch en SAB/Miller.

Naar hectoliters bier gemeten is Heineken flink kleiner dan de twee grootste bierproducenten ter wereld.

In Nederland mag Heineken dan een gewoon biertje zijn als alle andere, in de rest van de wereld wordt de pils gezien als topmerk met een navenante prijs. Die prijs per flesje of blik ligt vaak vijftig tot zeventig procent hoger dan het lokale bier.