AMSTERDAM - Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB heeft eveneens interesse in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Dat zegt directeur Bart Schmeink vrijdag in een interview met NRC Handelsblad.

Hij reageert hiermee op de voorgenomen samenwerking tussen NS, de gemeente Den Haag en het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM.

NS wil 49 procent van de HTM-aandelen overnemen en zo met de overige betrokken partijen werken aan openbaar vervoer van ''wereldklasse''.

Logisch

''Een vorm van samenwerking tussen NS en GVB is vrij logisch'', aldus Schmeink. Veel klanten maken volgens hem gebruik van beide netwerken. De GVB-voorman doelt overigens niet op een vergelijkbare financiële samenwerking als in Den Haag, maar wil zich richten op het gezamenlijk verbeteren van de service voor de reiziger.

Schmeink ziet ook wel iets in samenwerking met de vervoerbedrijven HTM in Den Haag en RET in Rotterdam, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop van brandstof, verzekeringen, opleiding en training. Een fusie gaat hem te ver.

''Dan denk ik aan die mislukte scholenfusies met nóg meer besturen, nóg hogere salarissen, terwijl je onvoldoende rendement haalt. Dan krijg je van die organisaties die alleen maar ambtelijker en bureaucratischer worden.''