NMa vindt Schiphol en Prorail te machtig

AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerbedrijven staan machteloos tegenover Schiphol en spoorbeheerder Prorail. Ze zijn in de praktijk niet in staat om te onderhandelen over tarieven.

Dat concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in een maandag gepubliceerde rapport. KLM laat weten het eens te zijn met de conclusies van de NMa, maar wil verder geen commentaar geven.

De mededingingsautoriteit hekelt in het rapport de dominante positie van de nationale luchthaven en de spoorbeheerder.

In de praktijk kunnen luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerders alleen via het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) of de politiek druk uitoefenen op de twee monopolisten, constateert de NMa.

Tarieven wijzigen

De NMa geeft als voorbeeld van de machteloosheid van lucht- en spoorwegmaatschappijen dat Schiphol en Prorail hun klanten niet serieus consulteren als ze tarieven willen wijzigen, hoewel ze dat wettelijk wel verplicht zijn.

Uit eerder onderzoek in andere Europese landen was al gebleken dat vervoerders ook daar weinig in de melk te brokkelen hebben.

Andere aspecten

De bezwaren van de NMa hebben niet alleen betrekking op de tarieven die Schiphol en Prorail rekenen. Ook op andere aspecten krijgen de lucht- en spoorvervoerders nul op het rekest.

"De wensen van luchtvaartmaatschappijen bij de bouw van een nieuwe gate op Schiphol worden bijvoorbeeld niet meegenomen", aldus een woordvoerder van de NMa.

Het ministerie van I&M onderzoekt hoe de machtspositie van de luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen kan worden verbeterd.

Reacties

In een reactie wijst Schiphol erop dat de tarieven zijn gereguleerd. ''Daar is destijds voor gekozen juist vanwege onze positie'', zegt een woordvoerster. ''Daarnaast houdt Schiphol sowieso rekening met zijn klanten.''

Ook Prorail zegt dat het tarievenstelsel sterk is gereguleerd. Prorail vindt het als monopolist ''zeer belangrijk'' transparant en zorgvuldig te werk te gaan, ''zowel bij de tarieven als de capaciteitsverdeling'', meldt een woordvoerder. ''We willen juist geen misbruik maken van deze monopoliepositie.''

De Maatschappij voor Beter OV vindt dat Prorail moet worden omgevormd tot een coöperatie die wordt bestuurd door de gezamenlijke spoorvervoerders. Op die manier kunnen de vervoerders beter meebepalen hoe hoog de gebruikstarieven voor het spoor mogen zijn en welke kwaliteit daarvoor wordt geleverd, meent de belangenorganisatie.

Lees meer over:
Tip de redactie