AMSTERDAM - Holdingmaatschappij De Telegraaf denkt het ergste achter de rug te hebben. Het uitgeversconcern gaat er vanuit dat het na drie verliesjaren in 2004 weer een nettowinst kan boeken van rond de 20 miljoen euro.

De Telegraaf is de afgelopen jaren door een diep dal gegaan. Vorig jaar kwam de nettoverlies uit op 25,8 miljoen euro tegen 4,9 miljoen in 2002. In 2003 maakte het bedrijf flink schoon schip. In het verlies van vorig jaar zit een afboeking van 49 miljoen euro voor de grafische onderneming Brouwer-groep. Het belang van 47 procent staat nu voor 0 euro in de boeken.

"De hele grafische bedrijfstak is een en al treurnis", aldus directeur W. Kok vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Ook bij Brouwer was al het maanden lang doormodderen geblazen. Er ontstond zelfs onmin met de bank over de financiering. Gezien de harde feiten viel de beslissing het belang geheel af te boeken.

"Daarmee is echter niet gezegd dat Brouwer ten grave wordt gedragen", zo voegde Kok hier direct aan toe. Wel zal het mes in het bedrijf moeten. Daarbij verdwijnen honderd banen in Zoeterwoude.

De omzet daalde vorig jaar van 704 miljoen naar 684 miljoen euro. Dit jaar kan hij een paar procent stijgen. De oplagedalingen in de krantenwereld kunnen tot nu toe worden gecompenseerd met prijsstijgingen. Van groot belang is echter de ontwikkeling van de advertentiemarkt.

Op dat punt ziet De Telegraaf lichtpuntjes. Bij dagblad De Telegraaf is in de eerste negen weken van dit jaar per saldo een stabilisatie opgetreden. Tegenover een toename in de sector nationale en lokale merken stond een daling bij de rubrieks- en personeelsadvertenties. De gratis krant Sp!ts komt uit de verliezen en haalde vorig jaar een volumestijging van 5 procent. Bij de tijdschriften daalden de advertentievolumes met gemiddeld 8 procent.

Het concern verwacht voor 2004 uiteindelijk een 5 procent hogere advertentieomzet. Maar De Telegraaf voorziet ook 20 miljoen aan investeringen in nieuwe activiteiten, zoals de zondagskrant waarmee dagblad De Telegraaf op 21 maart begint.

Met echte expansie is De Telegraaf voorzichtig. Die moet vooral in het buitenland worden gezocht. Binnenslands wordt het concern gehinderd door zijn stevige marktpositie. Regels van de concurrentiewaakhond NMa en in de mediawet zetten het buitenspel als het gaat om het mogelijk overnemen van andere bedrijven, zoals concurrent PCM (NRC Handelsblad, de Volkskrant, Trouw).

Vrijdag kondigde De Telegraaf aan te gaan samenwerken met de Oekraïnse collega Kyiv Post Group. Een nieuw bedrijf, waarin De Telegraaf een belang krijgt van 70 procent, gaat de komende twee jaar zes nieuwe tijdschriften in het Oost-Europese land op de markt brengen. De Telegraaf wil op termijn 5 tot 10 procent van de omzet uit het buitenland halen.