AMSTERDAM - Vanwege het EK voetbal en de Olympische Spelen hebben Nederlandse drankproducenten in het eerste halfjaar 7 procent meer blikjes gevuld dan in dezelfde periode vorig jaar.

In totaal werden 2,48 miljard blikjes volgepompt met bier en frisdrank. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de internationale branchevereniging Beverage Can Makers of Europe (BCME).

Er zijn met 1,24 miljard ongeveer 8 procent meer bierblikjes gevuld dan in de eerste helft van 2011. De hoeveelheid frisdrankblikjes die werd verwerkt groeide iets minder hard vanwege slecht weer in de maanden april, mei en juni. Het aantal afgevulde blikjes met dranken als cola en sprite kwam uit op 1,47 miljard stuks, 6 procent meer dan een jaar eerder.

Uitvoer

Al deze blikjes worden niet alleen door Nederlandse consumenten gedronken. Een woordvoerder van BCME wijst erop dat ruim 70 procent van de Nederlandse afvul is bedoeld voor de uitvoer naar andere Europese landen. Vooral grote bierbrouwerijen als Heineken en Bavaria staan volgens hem bekend als grote blikexporteurs.

In Europa als geheel zijn in de eerste 6 maanden van dit jaar ruim 30 miljard blikjes van inhoud voorzien. Dat betekent een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar.