AMERSFOORT - Slechts de helft van de appartementseigenaren is tevreden over het kantoor dat hun administratie en onderhoud waarneemt, de zogenoemde VvE-beheerder.

Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis. De vereniging wil de slechtste kantoren aanpakken en vindt dat er een gedragscode en een geschillencommissie voor beheerkantoren moet worden ingevoerd.

De vereniging opent daarom een meldpunt waarop appartementseigenaren en verenigingen van eigenaren (VvE’s) slechte ervaringen met hun beheerder kunnen doorgeven, zo liet de organisatie dinsdag weten.

Wantoestanden waarbij beheerders zelfstandig beslissingen nemen met verstrekkende gevolgen, financieel wanbeheer uitoefenen of bevriende bedrijven op kosten van de VvE bevoordelen, komen te vaak voor, zo stelt de Vereniging Eigen Huis.

Reserves

Ook ziet de organisatie nog steeds beheerkantoren die de reserves van de VvE niet goed afscheiden van hun eigen vermogen. Bij faillissement van de VvE-beheerder is de VvE dan haar geld kwijt.

Het meldpunt is te vinden op www.eigenhuis.nl/vvemeldpunt.