ROTTERDAM - Door samenwerking bij cameratoezicht zouden bedrijven in de Rotterdamse haven zich veel beter kunnen beveiligen tegen overlast en criminaliteit. Ook kunnen bedrijfsprocessen erdoor worden verbeterd.

Dat stelt directeur Bas Janssen van de ondernemersorganisatie Deltalinqs voor de haven en industrie in de Rotterdamse haven. Hij gaat samen met de bedrijven, douane, Havenbedrijf Rotterdam en politie kijken of de haven door samenwerking op het gebied van cameratoezicht is te versterken. ''Zo kunnen we als wereldhaven op het gebied van integriteit en criminaliteitsbeheersing blijven meespelen in de top'', zegt Janssen.

''Het zou een beveiliging moeten worden naar analogie van Schiphol. Daar werken alle partijen goed samen en kun je niets doen zonder dat een camera je waarneemt. Dat leidt niet alleen tot een verbeterde veiligheid, maar ook tot betere bedrijfsprocessen. Er is dus voor alle partijen iets te winnen. Als bijvoorbeeld ergens een lange rij mensen voor een poortje staat, nemen camera's dat direct waar zodat snel een tweede ingang open kan om het proces te versnellen'', licht Janssen toe.

Camera's kunnen er in zijn ogen ook voor zorgen dat louche bedrijven wegtrekken of wegblijven uit het havengebied. ''Kijk naar de parkeerplaatsen op de snelwegen naar het achterland waar aan de lopende band vrachtwagens werden opengetrokken. Nu daar camera's hangen, is de situatie er aanzienlijk verbeterd.''

Of en wanneer de beelden live of achteraf moeten worden bekeken, is nog onderdeel van het onderzoek van Deltalinqs en de partners.

Belemmeringen

Om te zorgen dat er minder juridische belemmeringen zijn, zouden bijvoorbeeld bepaalde wegen in de haven niet meer openbaar moeten zijn. Niet dat er slagbomen moeten komen, maar het wordt dan juridisch gezien makkelijker om er beelden te schieten, meent Janssen.

Het komend jaar moet duidelijk worden of en hoe het gemeenschappelijk cameratoezicht in de haven wordt gerealiseerd naast het cameratoezicht dat bedrijven al voor zichzelf hebben opgezet.