AMSTERDAM - In de jacht op kostenreductie schonen Nederlandse supermarkten hun assortiment op. Marktleider Albert Heijn zette koffie van Kanis & Gunnink, Van Nelle en Euroshopper buiten de deur. Concurrent Laurus opende woensdag een Edah nieuwe stijl met minder A-merken. Iedereen neemt het assortiment onder de loep.

Nu de prijzenslag in de supermarkten bijna een halfjaar bezig is, zoeken de ketens naar besparingen om toch winst te maken. Met minder artikelen kunnen zij logistieke processen als vervoer en facturering vereenvoudigen. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Laurus waarschuwde bestuurder H. Bruijniks er dinsdag al voor. "De prijzenslag lijkt in eerste instantie gunstig voor de consument, maar uiteindelijk verschralen de assortimenten."

Experts waarschuwen al vanaf het begin van de prijzenoorlog voor de effecten. "Er zijn drie manieren om de gevolgen van de prijzenslag op de vangen", zei levensmiddelenexpert J.W. Grievink van Cap Gemini Ernst & Young. "Je kunt hernieuwde afspraken maken over inkoopcondities met leveranciers, schroeven aan de winstmarges en zoeken naar besparingen. Het snijden in assortimenten levert geld op. De supermarkten kunnen niet anders, want ze moeten op jaarbasis 500 miljoen euro aan omzet zien te compenseren."

In de koelkast

Grievink denkt dat supermarkten er juist goed aan doen in te zetten op een grotere verscheidenheid aan artikelen. "Ze kunnen zich juist nu onderscheiden met een groter assortiment. Maar ik zie juist dat vernieuwingen in de koelkast worden gezet. Daarmee staat alles stil."

ALbert Heijn maakte woensdag bekend dat het in de koffie heeft gesaneerd. "Ik vraag me af hoeveel producten er zijn verdwenen zonder dat het openbaar is gemaakt", aldus Grievink. "Albert Heijn is het aan zijn stand verplicht om vernieuwend te zijn. Waar aan de ene kant producten verdwijnen, komen er aan de andere kant nieuwe bij. Albert Heijn wil zich onderscheiden op zijn sterke punten. Daarom verwacht ik vernieuwingen in verse producten."

Supermarktdeskundige G. Rutte noemt de sanering van het aanbod liever geen verschraling, maar een heroriëntatie. "Supermarkten moeten anders werken. De stap van Laurus om de nieuwe Edah Lekker & Laag in de markt te zetten is een goede. Laurus praat met Jumbo Supermarkten om de winkels van Konmar te voorzien van de Jumbo-formule." In een reactie zeggen Jumbo en Laurus alleen met elkaar in gesprek te zijn over de verkoop van vestigingspunten.

Rutte waarschuwt supermarkten niet te diep te snijden. "Je moet niet tot op het bot gaan, want dan lopen de consumenten weg."

Volgens de supermarkdeskundige zijn er nog voldoende categorieën waarin te snijden te valt. "Waarom zouden de winkels veel varianten houden van zowel Pepsi als Coca-Cola? In die groepen zijn de verdiensten klein. Dan moet je studeren op een andere indeling."