Telegraaf koopt gratis krant Metro

AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) koopt de Nederlandse editie van het gratis dagblad Metro. Dat maakte het mediabedrijf woensdag bekend, zonder op financiële details in te gaan.

TMG is al eigenaar van Spits, de andere grote gratis krant in Nederland. Het bedrijf denkt voordelen te kunnen halen door de advertentieverkoop en de druk van beide kranten te combineren. Daarnaast zal de samenwerking ten koste gaan van arbeidsplaatsen, aldus TMG.

De opbrengsten van Metro en de mogelijkheden tot kostenbesparingen moeten helpen het resultaat van TMG te verbeteren.

De eigenaar van onder meer dagblad De Telegraaf, socialenetwerksite Hyves en Sky Radio heeft veel last van de slechte advertentiemarkt. Die zet de winst steeds verder onder druk.

Aparte redactie

TMG-bestuursvoorzitter Herman van Campenhout verwacht de belangrijkste besparingen te realiseren bij het gezamenlijk drukken van de kranten en de distributie. De twee kranten houden elk een aparte redactie, gaf hij aan.

Hoeveel arbeidsplaatsen de operatie kost, kon hij nog niet aangeven. ''Vanaf 1 september beginnen we de gesprekken met het personeel. Voorop staat wel dat we het aantal gedwongen ontslagen zo veel mogelijk willen beperken'', zei hij.

Aantrekkelijke mogelijkheid

Van Campenhout noemde Metro een ''aantrekkelijke mogelijkheid'' in een tijd waarin het aantal zelfstandige kranten steeds verder afneemt. De overname past in de strategie van TMG om een grotere rol te spelen op die steeds kleinere markt.

Of er daarom op korte termijn meer overnames mogen worden verwacht, wilde de bestuurder niet zeggen. ''We sluiten op dat gebied niets uit en niets in. Duidelijk is wel dat het krantenlandschap er over 2 jaar heel anders uitziet dan nu.''

Zelfstandig

Voor de lezers van Metro verandert er weinig nu de krant wordt overgenomen door TMG. ''Metro blijft Metro voor de Nederlandse lezers'', zei algemeen directeur Tim Scholte van Metro woensdag. ''Metro gaat als zelfstandige titel door.''

Scholte verwacht dat de verschillen tussen de gratis kranten Metro en Sp!ts groter worden als ze bij dezelfde uitgeverij worden ondergebracht. ''We willen in de toekomst twee verschillende kranten kunnen aanbieden'', aldus Scholte. ''Daar gaan we de tijd voor nemen.''

Krant opheffen

Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), zegt in een reactie dat de kans groot is dat de Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van Sp!ts, na de aankoop van Metro niet twee gratis kranten in de markt houdt. ''Het zal me niet verbazen dat tussen nu en een jaar één van de twee kranten wordt opgeheven.''

Bruning zegt dat de aankoop van Metro door De Telegraaf een strategische zet is van de uitgeverij om in een dalende advertentiemarkt een belangrijke speler te blijven. ''Vanuit de strategie van De Telegraaf begrijp ik het wel'', zegt Bruning.

Niet eenvoudig

''Ervaringen in het buitenland hebben bewezen dat het in deze tijd niet eenvoudig is een gratis krant overeind te houden. En zeker niet bij serieuze concurrentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat er uiteindelijk één partij overblijft.

Mocht de TMG daartoe overgaan, dan is dat zorgelijk. Het staat voor een manier van commercieel denken die de journalistiek geen goed doet'', aldus Bruning. ''Vanuit economisch oogpunt van de TMG is het logisch.''

Lees meer over:
Tip de redactie