Nederland als merk 696 miljard waard

AMSTERDAM - Nederland is als landenmerk 872 miljard dollar waard (696 miljard euro), 9 procent meer dan in 2011. Toch daalde het merk op de wereldranglijst.

Nederland bezet nu plek 15 in het onderzoek van merkwaarderingsbureau Brand Finance naar de waarde van landenmerken.

Nederland wordt geflankeerd door Zwitserland (885 miljard dollar) op plek 14 en Mexico (767 miljard dollar) op plek 16.

Volgens de onderzoekers helpt een sterk landenmerk het aantrekken van talent en straalt het af op de merken van bedrijven in dat land zelf.

Laagste groei

Van de top 20 landenmerken liet Nederland de laagste groei zien. De grootste groei maakt Polen mee. Dit landenmerk werd 75 procent meer waard tot 472 miljard dollar.

De meest waardevolle landenmerken zijn de Verenigde Staten (14.614 miljard dollar), China (4847 miljard dollar) en Duitsland (3.903 miljard dollar). Volgens de onderzoekers komt dat vooral doordat dit ook de grootste economieën zijn.

Sterkste landenmerk

Als de grootte van de economie niet wordt meegenomen heeft Singapore het sterkste merk, gevolg door Zwitserland en de Verenigde Staten. Nederland bezet hier plek 6. Nederland doet het per sector vooral goed in het aantrekken van slimme nieuwe medewerkers uit het buitenland.

Brand Finance berekent de waarde van de landenmerken onder andere door te kijken naar de kwaliteit van de arbeidsbevolking, het vermogen van een land om buitenlands talent aan te trekken en de kwaliteit van leven.

Lees meer over:
Tip de redactie