Unilever verwacht terugkeer armoede in Europa
Dat heeft topman Jan Zijderveld van het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern gezegd in gesprek met Financial Times Deutschland.
Zijderveld neemt de crisis in Spanje als voorbeeld. "Als een Spanjaard nu gemiddeld 17 euro uitgeeft aan boodschappen, kan ik hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget kost."
Unilever ziet een oplossing in een methode die op dit moment al met succes wordt toegepast in Azië. "We verkopen bijvoorbeeld individuele doses shampoo voor één keer haren wassen die 2 á 3 cent kosten. Toch verdienen we daar geld mee. In de jaren voor de crisis zijn we in Europa vergeten hoe dat moet."
Ook in Spanje verkoopt Unilever inmiddels kleine verpakkingen, van bijvoorbeeld wasmiddel waarmee je 5 keer kunt wassen. In Griekenland doet het concern hetzelfde, met in kleine hoeveelheden verpakte mayonaise en aardappelpuree.
Lastige markt
Zijderveld ziet de Europese markt als de lastigste. "Het zijn een beetje de Olympische Spelen voor de handel. Wie hier slaagt, kan overal slagen."
Naast schoonmaakmiddelen, wasmiddelen en hygiëneproducten maakt Unilever ook voedingsmiddelen. Volgens Zijderveld is er ook in die industrie nog veel winst te behalen. "Presentatie maakt veel verschil. Waarom is er niemand die kip verkoopt zoals Apple zijn spullen verkoopt?"