Niet meer aandacht winkeliers voor ramadan

AMSTERDAM - Ondanks dat moslims deze ramadan massaal thuis zijn gebleven, hebben winkeliers dat niet aangegrepen om daar meer aandacht aan te besteden.

De winkeliers dachten ten onrechte dat de moslims in augustus massaal op vakantie zouden zijn naar hun landen van herkomst, blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van adviesbureau Labyrinth Extenzio.

Slechts twaalf procent van de winkeliers heeft dit jaar aandacht besteed aan de ramadan of het Suikerfeest, dat vrijdag begint.

Dat is ongeveer evenveel als vorig jaar. Volgens de onderzoekers is dat een gemiste kans, omdat deze zomer veel meer moslims tijdens de ramadan in het land bleven. In Turkije en Marokko valt het vasten ze vanwege de hitte zwaarder.

Acties

Alleen parfumerieketen Douglas, Albert Heijn en schoenenwinkel Van Haren hielden acties die specifiek waren toegesneden op de ramadan of het afsluitende Suikerfeest. Moslims kopen voor het Suikerfeest behalve etenswaren ook veel sieraden en kleding.

Het gebrek aan ramadanacties duidt op een 'een gebrek aan kennis van de doelgroep', analyseert Nathan Rozema van Labyrinth.

In dat kader is het volgens Labyrinth het meest schrijnend dat winkeliers verwachtten dat moslims tijdens de ramadan en masse op vakantie zouden zijn, terwijl ze juist in groten getale in Nederland bleven. "Winkeliers in de vier grote steden lopen door dat soort foute inschattingen miljoenen euro's aan extra omzet mis", schat Rozema.

Lees meer over:

Regeerakkoord

Regeerakkoord
Wat betekent het regeerakkoord voor jouw portemonnee? 

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

NUwerk

Tip de redactie