DEN HAAG - De vleesactie van Albert Heijn kan kwaliteitseisen op het gebied van dierenwelzijn, voedselveiligheid en milieu onder druk zetten. Dat hebben landbouworganistie LTO en Platform Biologica voor de biologische landbouw dinsdag gezegd. LTO noemt de actie een ‘verkeerd signaal’ aan de consument.

Volgens de organisaties richten consumenten zich op deze manier steeds meer op de prijs van het vlees en steeds minder op de kwaliteit. Investeringen, die veehouders doen om aan die hogere eisen op het gebied van bijvoorbeeld dierenwelzijn of milieu te voldoen, moeten terug verdiend worden.

Bewustwording

“Aan deze aspecten hangt een prijskaartje. Consumenten moeten zich daar bewust van zijn en ervoor betalen”, aldus LTO. Bij pure prijsconcurrentie bestaat volgens een woordvoerder van de organisatie het risico dat zaken die geld kosten “achterwege gelaten worden”.

LTO verwacht vooralsnog niet dat de veehouders moeten inleveren door de vleesactie omdat Albert Heijn heeft aangegeven “niet voor een lagere prijs te willen inkopen”. Veel rek zit er volgens de woordvoerder ook niet in omdat de boeren de laatste jaren al ‘belabberde prijzen’ hebben gekregen voor hun vleesproducten.

Biologische vlees

Albert Heijn verlaagt ook de prijs voor biologisch vlees. Volgens belangenbehartiger Biologica brengt dit op de lange termijn de voedselveiligheid en het welzijn van dieren in gevaar. Evenals voor de gewone boeren ziet Biologica op de korte termijn geen grote verandering voor hun biologische collega's. Dat komt omdat de prijzen die biologische boeren krijgen voor hun varkens vastliggen in langlopende contracten.