SCHIPHOL - Hoewel de luchtvaart nog steeds zucht onder de economische malaise en de aanslagen van september 2001, lijkt het vervoer op Schiphol zich sneller te herstellen dan verwacht. De luchthaven voorziet over heel 2002 een lichte groei van het aantal passagiers en hoeveelheid vracht. Eerder ging de directie nog uit van een daling.

Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Over de eerste zes maanden van dit jaar daalde de nettowinst van 88,5 miljoen euro tot 57,4 miljoen euro. Dat kwam doordat de luchthaven dit jaar voor het eerst vennootschapsbelasting moet betalen. Daarvoor is een bedrag van ,8 miljoen gereserveerd.

Het exploitatieresultaat kwam uit op 108,2 miljoen euro, iets meer dan dezelfde periode vorig jaar. De kosten stegen met 7 procent, dat was vooral een gevolg van de extra beveiligingsmaatregelen sinds 11 september. Die werden deels gecompenseerd door de invoering van een beveiligingsheffing per 1 april. De totale bedrijfsopbrengsten, vooral bestaande uit havengelden, stegen met 6,5 procent.

Het management van Schiphol spreekt van "boven verwachting goede resultaten". Met genoegen constateert de onderneming dat er slechts 0,9 procent minder passagiers waren dan in de eerste helft vorig jaar. Vooral de goedkopere vliegmaatschappijen vervoerden meer mensen dan verwacht. "We steken gunstig af bij onze concurrenten Londen en Frankfurt. Daar zien we dalingen tussen de 2 en 4 procent", aldus financieel directeur P. Verboom.

Minder vliegbewegingen

Door de lichte teruggang van het aantal passagiers en de inzet van grotere toestellen, verwacht Schiphol dat minder vliegbewegingen nodig zijn. Dit jaar zullen duidelijk minder dan de verwachte 412.000 vluchten plaatsvinden vanaf de nationale luchthaven.

Schiphol Group is eigenaar van Amsterdam Schiphol, maar ook van Rotterdam Airport en Lelystad Airport. Het bedrijf bezit 51 procent van de aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland heeft de onderneming belangen in John F. Kennedy Airport bij New York in de VS en de luchthaven van Brisbane in Australië.

Teruggang merkbaar

De teruggang van de luchtvaart was wel merkbaar in de financiële bijdrage van de luchthaven in New York. Het vliegveld kampt met veel minder passagiers dan vorig jaar, als gevolg van de aanslagen op 11 september. De bijdrage aan de winst van Schiphol was daardoor veel lager.

De luchthavenonderneming Schiphol Group, met 2100 arbeidsplaatsen, is nog in handen van de Nederlandse overheid. Het nieuwe kabinet heeft besloten dat een minderheid van de aandelen naar de beurs kan. De ministers wachten daarvoor op hogere beurskoersen. Het nieuwe kabinet bepaalt binnen een half jaar de voorwaarden voor privatisering van luchthaven Schiphol.

Schiphol-directeur Verboom noemde de beursgang ontzettend belangrijk voor de luchthaven. Het bedrijf wil namelijk niet achterblijven bij concurrenten die dat ook doen. Door de beursnotering kan Schiphol verdere belangen nemen in andere grote luchthavens in de wereld. Onder meer denkt Verboom aan nauwere samenwerking met de luchthaven bij Frankfurt in Duitsland.