ROTTERDAM - De zwakke Amerikaanse dollar heeft de stijging van de nettowinst van zonweringsfabrikant Hunter Douglas het afgelopen jaar behoorlijk beperkt. De nettowinst kwam uit op 153,2 miljoen euro, 22,7 procent meer dan in 2002. Zonder de negatieve invloed van de dollar zou de winst echter met 38,4 procent zijn gestegen.

Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. De omzet daalde van ,69 miljard euro naar 1,65 miljard. De fabrikant is optimistisch over het lopende jaar. De economie lijkt zich enigszins te herstellen, zo meent de onderneming.

De winstgroei in Europa was sterk, aldus Hunter Douglas. Het bedrijf wist zijn positie in Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Duitsland te versterken. In Noord-Amerika stonden de resultaten onder druk wegens de zwakke dollar.

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden in Latijns-Amerika verkocht Hunter Douglas ongeveer evenveel zonweringen als in 2002. In Azië had het concern weinig last van de uitbraak van de dodelijke longziekte SARS. China was een belangrijke groeimarkt. In Australië boekte het bedrijf meer winst.