DEN BOSCH - Supermarktconcern Laurus heeft in 2003 zijn winstgevendheid weten te herstellen. Noteerde de eigenaar van Edah, Konmar en Super de Boer in 2002 nog een verlies van 128 miljoen euro. Vorig jaar boog Laurus dat resultaat om in een nettowinst van miljoen euro, blijkt uit de dinsdag gepresenteerde jaarcijfers.

De winststijging komt onder meer door de verkoop van de verliesgevende Spaanse activiteiten die het resultaat over 2002 nog met 23 miljoen euro negatief beïnvloedden. Ook het afstoten van een belangrijk deel van de Belgische activiteiten had een gunstig effect. Laurus beperkte daardoor het in België geleden verlies tot miljoen euro (2002: verlies 56 miljoen euro).

De omzet van Laurus bedroeg 4,1 miljard euro, duidelijk minder dan de 5,5 miljard uit 2002. De Nederlandse activiteiten waren goed voor een omzet van 3,8 miljard euro (2002: 4,3 miljard euro).

De daling in Nederland komt voor een deel door de verkoop en sluiting van een reeks winkels in de periode 2002-2003 (Spar, Basismarkt, Sperwer). Voor een ander deel veroorzaakte de prijzenoorlog in de supermarkten een teruggang in de winkelverkopen. Laurus gaf dinsdag niet aan hoe sterk het financiële effect van de nog steeds aanhoudende prijzenslag is.

De prijsverlagingen zullen een blijvend karakter hebben, voorspelt Laurus. Het is voor het Bossche concern een van de manieren om zijn supermarktformules te laten onderscheiden van de concurrentie. Zo introduceert Laurus dit voorjaar in alle winkelketens een zogeheten vechtmerk dat het bedrijf in samenwerking met het Franse Casino heeft ontwikkeld. Casino is sinds 2003 grootaandeelhouder van Laurus.