WOERDEN - Caféhouders betalen bij de brouwerij gemiddeld 43 procent meer voor bier in vergelijking met wat de consument moet afrekenen in de supermarkt. ''Het lijkt erop alsof de horeca het gelag mag betalen voor de prijsdumping in de supermarkten'', aldus vrijdag directeur J. Claes van Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

Bierbrouwers erkennen dat de supermarkt goedkoper kan zijn, maar verwijten de horeca ''appels met peren'' te vergelijken.

Van de zotte

De brancheorganisatie heeft de afgelopen twee maanden onderzoek gedaan naar de bierprijzen onder 3000 van de 6500 café- en bareigenaren die bij haar zijn aangesloten. Volgens Claes staan al langere tijd de verhoudingen tussen brouwerijen en de horeca onder druk door prijsstijgingen. ''Maar het is toch van de zotte dat nu blijkt dat caféhouders beter een kratje bier bij de supermarkt kunnen gaan halen?''

KHN heeft berekend dat de gemiddelde verkoopprijs in de supermarkt, exclusief BTW, per liter 0,96 euro bedraagt. Café- en bareigenaren betalen bij de inkoop van een fust bier gemiddeld (exclusief BTW) 1,37 euro per liter en voor hun kelderinstallatie ,40 euro per liter. ''Dat is zelfs inclusief de kortingen die horecazaken vaak krijgen, omdat ze grote afnemers zijn'', benadrukt Claes.

Goedkoper

''Als ondernemer mag je toch verwachten goedkoper uit te zijn bij het afnemen van grote hoeveelheden, zoals 1000 tot 5000 liter bier voor een kelderinstallatie en fusten van 30 of 50 liter, dan bij het kopen van bier in flesjes?''

Volgens Grolsch kan inderdaad zo zijn dat café- en bareigenaren momenteel fors meer betalen door ''de huidige uitzonderlijke situatie'' met de prijzenslag tussen supermarkten. ''Maar om een eerlijke vergelijking te maken zou de horeca ook moeten vermelden dat zij niet alleen bier krijgen aangeleverd, maar ook een 24-uur service met onderhoud aan de installatie en levering van bier zeven dagen per week'', aldus een woordvoerder van Grolsch.

Tegenprestatie

Verder stelt het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) dat de prijsvergelijking van KHN mank loopt, omdat brouwerijen vaak het horecapand en de tapinstallaties voorfinancieren. ''Banken vinden het nogal eens te risicovol om een lening te verstrekken aan horecaondernemers. Brouwerijen doen het vaak wel, omdat het voor hen immers een verkoopkanaal is. Daar staat dan wel een tegenprestatie tegenover; al dan niet in de vorm van een hogere bierprijs en een afnameverplichting'', lichtte een woordvoerder toe.

Claes spreekt echter van ongezonde verhoudingen tussen brouwers en de horeca. Bier is goed voor circa 40 procent van de omzet van cafés en bars, maar die worden voor brouwers als verkoopkanaal minder belangrijk. ''Momenteel wordt 20 procent via café- en barbedrijven verkocht. Het thuisverbruik en de verkoop in (sport)kantines neemt juist toe.''

Afnameverplichting

Bovendien is volgens de KHN-directeur de helft van de horecaondernemers verbonden aan een brouwerij door bijvoorbeeld een huurcontract of financieringsregeling. ''Vaak zijn ze daardoor met afnameovereenkomsten verplicht om rechtstreeks het merkbier in te kopen bij de brouwerij. Ze kunnen niet shoppen om het elders goedkoper te krijgen en mogen zelfs geen kratje bier bij de supermarkt inslaan.''

KHN roept zijn leden ondanks hun afhankelijke positie op van brouwerijen geen hogere prijzen dan in de supermarkt te accepteren. Claes: ''Kortingen voor grote afnemers moeten ook bedongen worden in procenten in plaats van vaste bedragen. Het liefst zouden we zien dat brouwers een transparant prijssysteem gaan hanteren met wanneer en hoe kortingen worden toegekend.''

Keihard

Claes wijst erop dat zijn branche de afgelopen tijd door de prijsbewuste consument keihard wordt afgestraft, met dalende omzetten als gevolg. ''Wij zoeken naar mogelijkheden om voordeel door te berekenen aan klanten.''

Zo vindt de brancheorganisatie dat brouwerijen de horeca ook B-merken moeten aanbieden. ''In de horeca heeft de consument nu alleen keus uit A-merken, terwijl de brouwers wel huismerken voor supermarkten brouwen. Wij willen ook een product kunnen aanbieden zonder fratsen, zoals dure marketing en bierglazen met een merkje er op.''