AMSTERDAM - Minder mensen doen hun boodschappen 's avonds. Zelfs de grootste groep die 's avonds boodschappen doet, jonge alleenstaanden, bezoekt de supermarkt minder vaak. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK.

Het totale omzetaandeel van de supermarkten 's avonds is vorig jaar gedaald naar 9,5 procent. Een jaar eerder was het omzetaandeel nog 10,3 procent.

Koopavonden

De traditionele koopavonden zijn nog steeds het populairst. Bijna driekwart van de mensen die in de avonduren de boodschappen doen, bezoeken op donderdag en vrijdag de winkels. In was dat nog ruim 72 procent. Steeds meer mensen blijken op zaterdagavond hun boodschappen te doen. In 1997 bezocht 1,5 procent van de mensen op die tijd de supermarkt, vorig jaar was dat 6 procent.

Producten die 's avonds het meest worden gekocht, zijn babyvoeding, bier, cola en deodorant.

Gepensioneerden

Alleenstaanden jonger dan 40 jaar en tweeverdieners bezoeken het meeste de supermarkt in de avonduren. Van hun bestedingen in de supermarkt, vond in 2003 respectievelijk 19,6 en 18,4 procent 's avonds plaats. Een jaar eerder waren de percentages 20,8 en 21. Gepensioneerden winkelen nauwelijks 's avonds.

Goedkope supermarkten, zoals Aldi en Lidl worden niet veel bezocht in de avonduren. Zogenoemde semi-discounters als Nettorama, Boni hebben de meeste bezoekers 's avonds. Albert Heijn, Konmar en Edah scoren iets boven het gemiddelde.