HILVERSUM - Werklozen die staan ingeschreven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zijn niet tevreden over het voormalig arbeidsbureau. Dat staat in een onderzoek van Intomart/GfK uitgevoerd in opdracht van het radioprogramma KRO 1opdeMiddag. Uit eigen onderzoek van het CWI blijkt bovendien dat de klanttevredenheid vorig jaar is gedaald.

Van de 420 werkzoekenden die door Intomart werden ondervraagd, vindt tweederde dat het CWI niet echt z'n best doet voor werklozen. Daarnaast zegt meer dan 70 procent dat zij bij inschrijving weinig informatie kregen over de diensten van het CWI.

Niet serieus

Verder ziet 61 procent het CWI als een traag en bureaucratisch instituut. Eenderde heeft het gevoel dat het CWI werklozen niet serieus neemt. De helft van de ondervraagden voelt zich wel serieus behandeld.

Volgens het CWI zijn de conclusies uit het onderzoek in tegenspraak met elkaar. "Tweederde van de ondervraagden vindt dat CWI niet echt z'n best doet, traag is en bureaucratisch. Maar de helft vindt dat CWI ze wel serieus neemt", aldus de organisatie.

Teleurstelling

"Het lijkt erop dat veel van de ondervraagden de (begrijpelijke) teleurstelling en de bitterheid over hun eigen positie projecteren op CWI." Volgens de organisatie zijn er in slechts 269 klachten ingediend. "Op 800.000 klanten is dat niet veel", zegt het CWI.

Toch blijkt uit een intern onderzoek van het CWI dat de werkzoekenden vorig jaar minder tevreden waren dan in 2002. Volgens onderzoeksbureau Effectory, dat deze enquête hield onder bijna 1400 werkzoekenden, is de kwaliteit van de dienstverlening de meest waarschijnlijke verklaring voor de achteruitgang. "Waar de oorzaak ook moge liggen, feit is dat de tevredenheid van CWI-klanten relatief laag is", aldus de onderzoekers.