APELDOORN - Over twee jaar is de zondagskrant overal in Nederland een normaal verschijnsel. Krantenuitgevers zullen massaal overgaan tot het uitgeven van zo'n dagblad, omdat zij er min of meer toe worden gedwongen, niet omdat zij er zin in hebben.

Vooral de komst van een zondageditie van De Telegraaf zal het begin zijn van het ontstaan van een nieuwe markt, waarin iedereen zal willen meedoen.

Dat zei bestuursvoorzitter Jan Houwert van Wegener woensdag bij de presentatie van de cijfers over 2003. De uitgever van regionale kranten is vorig jaar door een diep dal gegaan. Het verlies groeide van 6,6 miljoen in 2002 naar 57,9 miljoen euro. Wegener denkt echter dat het ergste leed is geleden.

Wegener zelf brengt zondag haar eerste zondagskrant op de markt, een uitgave van Tubantia/Twentsche Courant. Het concern houdt er rekening mee dat er zeker in het begin "kannibalisme" zal optreden. Adverteerders zullen wellicht uitwijken van zaterdag naar zondag. Voor de Wegener-krant moet worden betaald, in tegenstelling tot de zondageditie van De Telegraaf.

Creativiteit

Houwert vindt het een goed ding dat de krantenwereld eindelijk weer met iets nieuws komt. Het betekent volgens hem dat de creativiteit terugkeert na de moeilijke afgelopen periode.

De omzet van Wegener daalde vorig jaar met 11,5 procent naar 829 miljoen euro. Vooral het teruglopen van het aantal advertenties in huis-aan-huis-bladen hakte er in. De daling beliep in totaal 8,7 procent. De personeelsadvertenties in de dagbladen zakten met maar liefst 45 procent. Het volume nationale adverteerders steeg vooral in de tweede jaarhelft, met 11,8 procent. Daarin zijn ook de gevolgen van de supermarktoorlog terug te vinden.

Licht herstel

Voor het komende jaar voorziet Houwert een licht herstel in de markten en een stabilisatie van de personeelsadvertenties op het nu bereikte lagere niveau, Andere advertentie-inkomsten in de kranten kunnen licht stijgen. De directmarketingactiveiten zullen op eigen kracht groeien. De smalle marges in de sector zullen verbeteren. Dat alles kan leiden tot een stijging van het bedrijfsresultaat. Dit resultaat voor bijzondere posten en afschrijving voor goodwill daalde vorig jaar met bijna een kwart naar 42 miljoen euro.

De malaise die de afgelopen jaren in de krantenwereld heeft geheerst, heeft bij Wegener diepe sporen nagelaten. Dat blijkt ook uit het gemiddelde aantal werknemers. Dat liep bij de grootste uitgever van regionale kranten vorig jaar met ruim 11 procent terug van 7468 naar 6642.