Vooral bij grote aankopen zoals huizen en auto's wordt er door de Nederlanders massaal omgerekend naar de 'vertrouwde' gulden

AMSTERDAM - Nederlanders denken bijna twee maanden na de invoering van de euro nog steeds in guldens, zo meldt het Algemeen Dagblad

Vooral bij grote aankopen zoals huizen en auto's wordt er door de Nederlanders massaal omgerekend naar de 'vertrouwde' gulden. Volgens Van Raaij gaat dit niet altijd vlekkeloos.

"Klanten doen er ontzettend lang over om af te rekenen. Ze kunnen de munten niet goed onderscheiden en staan soms echt te klungelen," aldus een cassiere van de Albert Heijn in het AD. Volgens Van Raaij zou het nog zo'n 10 jaar duren voordat iedereen volledig aan de euro gewend is. "Daar heeft ook niemand goed over nagedacht. De overheid had hier met voorlichting en speciale trainingen veel beter op kunnen inspelen."

Prijsverhogingen

Ook de prijsverhogingen die in verband wordt gebracht met de euro, doet het muntje geen goed. Ouderen lijken daar meer op te letten dan de jongere generatie. "We nemen altijd de bonnen mee naar huis en vergelijken de prijzen. De winkels hebben gewoon alles naar boven afgerond," aldus een bejaard echtpaar uit Heemstede in de krant.

De hoogleraar spreekt van een 'prijsillusie': producten lijken heel goedkoop, waardoor consumenten geneigd zijn meer geld uit te geven. Opmerkelijk is dat Nederlanders bereid zijn om meer geld uit te geven voor een product als het in euro's is geprijsd dan wanneer het in guldens wordt aangeboden.

/DOSSIERDe Euro