DEN BOSCH - De economie mag kwakkelen, de consument somberen, maar de verkoop van consumentenelektronica in ons land blijft stijgen. De omzet ging in 2003 met 3 procent omhoog naar ruim 2,5 miljard euro. Vooral de platte tv, de digitale camera en de dvd-speler bleken favoriet.

Het laatstgenoemde apparaat ging 1,6 miljoen maal over de toonbank en vestigde daarmee een historisch record. Dat blijkt uit het jaarrapport van brancheorganisatie Fiar en GfK Benelux Marketing Services.

Het rapport constateert een groeiende belangstelling bij de consument voor de combinatie van beeld en geluid. Dat bleek al eerder uit de sterk groeiende verkoop van muziek-dvd's (plus 117 procent) en de opkomst van i-mode op de telecommarkt.

Videorecorder passé

Hoewel er vorig jaar nog 400.000 stuks van werden verkocht, gaat de Fiar er vanuit dat de videorecorder aan zijn nadagen is begonnen. Dit apparaat wordt steeds vaker vervangen door een dvd-speler. De verkoop van dvd-apparatuur werkt ook nog eens als een soort vliegwiel. Consumenten zullen na aanschaf ervan sneller andere elektronicaschakels in de huiskamer gaan vervangen, zoals de tv.

Voor dit jaar is de handel hoopvol gestemd. De grote sportevenementen die in het verschiet liggen, de Olympische Spelen en het EK Voetbal, vormen een stimulans voor de verkoop van veel apparatuur.

'Platte revolutie'

Een verzadiging van markten is geen spookbeeld. De technologie ontwikkelt zich steeds sneller en er komen steeds weer betere en andere producten op de markt. Zo zorgt de komst van de kleine platte tv voor een marktvergroting. In tegenstelling tot de oudere apparaten kan de consument deze toestellen overal kwijt. Fiar verwacht dat op termijn door de ‘platte revolutie’ er meer tv's per huishouden komen.