ZOETERWOUDE - Heineken heeft over 2001 een nettowinst van 715 miljoen euro exclusief buitengewone posten gerealiseerd. Dit is 15 procent meer dan in 2000. Aan de verkoop van zijn belang in de hotelketen NH Hoteles en door een uitgekeerd dividend hield de bierbrouwerij nog eens 52 miljoen euro over, zo is woensdag bekendgemaakt.

De brouwerij zag zijn omzet met 13 procent stijgen naar 9,2 miljard euro. Dit ondanks het matige jaar dat 2001 was voor de wereldwijde biermarkt, volgens Heineken. De aanslagen van 11 september en het slechte zomerweer hadden volgens de brouwer een negatief effect op de markt.

Van de omzetstijging kan het bedrijf 5 procent op eigen conto schrijven. Door het vergroten van het belang in Nigerian Breweries en een aantal aankopen van drankengroothandels, ging de omzet nog eens met 6 procent omhoog. Bijna 2 procent is te danken aan de koers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro.

In landen waar Heineken verkeert in het hoogste segment van de markt, steeg de afzet met 7 procent. Vooral in de Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk, Italië, Thailand en Canada werd meer bier van de Nederlandse brouwer gedronken. De wereldwijde afzet van het Heineken-bier steeg met 4 procent tot 22,4 miljoen hectoliter. De verkoop van Amstelbier bleef stabiel op 10,8 miljoen hectoliter.

De brouwer verwacht voor het jaar 2002 opnieuw een verdere toename van de nettowinst, "ondanks de moeilijk voorspelbare factoren als wisselkoersen, overheidmaatregelen, de economische ontwikkeling en weersgesteldheid", aldus Heineken. Ook over de winstverwachting op lagere termijn is het bedrijf optimistisch.

De wereldbiermarkt groeide in 2001 met bijna 3 procent tot 1,4 miljard bier hectoliter. De Amerikaanse biermarkt, de grootste in de wereld, groeide met maar 0,5 procent. In Europa nam de bierconsumptie toe met ruim 2 procent.