AMSTERDAM - Supermarktketen C1000 past de etiketten van zijn kippenvlees aan. 

Dat meldt Wakker Dier zaterdag. Op de etiketten waren kippen te zien die buiten in de wei scharrelden, terwijl het volgens Wakker Dier om 'plofkippen' ging, die altijd binnen zitten.

Een klacht van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie wordt, een dag nadat ze werd ingediend, ingetrokken.

Volgens de dierenorganisatie heeft het hoofdkantoor van C1000 alle winkels met de gewraakte etiketten opdracht gegeven de verpakking onmiddellijk aan te passen. "We hadden natuurlijk liever gezien dat C1000 niet de verpakking maar de plofkip aan had gepast", meldt Wakker Dier, die zijn campagne tegen de plofkip doorzet.

Brancheorganisatie

De brancheorganisatie van supermarkten CBL liet donderdag weten vanaf 2020 alleen nog maar vlees te willen verkopen van dieren die zijn behandeld volgens strenge normen op het gebied van milieu, antibioticagebruik en dierenwelzijn. Wakker Dier denkt dat dat sneller kan. De organisatie probeert de plofkip al per 2015 uit de koeling van de supermarkten te krijgen.

Sinds Wakker Dier enkele maanden geleden zijn kruistocht tegen de plofkip begon, hebben al meerdere fabrikanten en merken laten weten binnen afzienbare tijd af te stappen van de kippen die in kleine ruimtes worden gehouden en te lijden hebben onder het snelle vetmesten.