RIJSWIJK - Als het Nederlands elftal woensdagavond wordt uitgeschakeld bij het EK voetbal, lopen supermarkten, cafés en elektronicawinkels omzet mis.

Hoeveel precies is lastig te zeggen, blijkt uit een rondgang langs diverse onderzoeksbureaus.

Niet alleen lopen de schattingen over de kosten uiteen, er zijn ook verschillende bedrijfstakken die door het EK juist minder presteren.

Mocht Oranje geen kans meer maken op de volgende ronde, dan zijn mensen bijvoorbeeld sneller geneigd een vakantie te boeken en krabbelt de productie in de bouw weer enigszins op.

Supermarkten lijken het grootste slachtoffer. Het economisch bureau van ING schat dat zij per wedstrijd zo'n 10 miljoen euro extra omzet maken. Uitschakeling zou dus tot 40 miljoen euro kunnen kosten.

Onderzoeksbureau Gfk komt uit op een lager bedrag: 22 miljoen euro minder omzet. ,,Maar het verwijderen van oranjeversiering en het weggooien van onverkoopbare producten kost nog circa 3 miljoen euro extra'', aldus Joop Holla (Gfk).

Horeca

In de horeca ligt het ingewikkelder. De branche heeft het de laatste jaren zwaar en voor kleine ondernemers die veel hebben geïnvesteerd in grote tv-schermen en oranjeversiering, kan uitschakeling dus grote gevolgen hebben.

Volgens ING profiteren cafés als Oranje in de race blijft: ongeveer 2 miljoen euro per wedstrijd. Restaurants verliezen juist relatief gezien wat meer omzet door de vele thuiskijkers.

Het inschatten van de kosten voor de detailhandel is nog moeilijker. Als Nederland de halve finale behaalt, verwacht brancheorganisatie Detailhandel Nederland een totale extra omzet van 140 miljoen euro (inclusief supermarkten).

Kosten

Over de kosten bij vroegtijdige uitschakeling durft de organisatie echter geen uitspraken te doen. Gfk verwacht dat tijdens het hele EK zo'n 40.000 televisietoestellen meer worden verkocht, goed voor zo'n 32 miljoen euro extra omzet.

Op basis van eerdere jaren denkt Gfk niettemin dat veel mensen pas overgaan tot een nieuwe tv als Nederland de poulefase heeft doorstaan. ING meent juist dat de meeste mensen hun nieuwe tv kopen voor het toermooi begint.

EK-acties

C1000 heeft met zijn EK-actie de afgelopen weken de meeste extra klanten naar zijn supermarkten getrokken. Albert Heijn is de grootste tegenvaller, blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK.

De actie met de oranje geluksvogels en de poppetjes met afbeeldingen van spelers van het Nederlands elftal heeft C1000 vorige week drie tot vier procent meer bezoekers dan normaal opgeleverd, zegt onderzoeksleider Joop Holla van GfK. "Ongeveer een op de vier Nederlanders is de afgelopen week bij C1000 binnen geweest."

Bas Verheijen

Normaal gesproken zijn de oranjecampagnes van Albert Heijn het succesvolst. "Maar deze C1000-campagne is gemaakt onder leiding van Bas Verheijen, de voormalige marketingman van Albert Heijn", stipt Holla aan.

Verheijen kwam in 2009 naar C1000, maar kondigde op 1 mei zijn vertrek aan nadat bekend was geworden dat het merk C1000 zou verdwijnen vanwege de overname door Jumbo.

Lees alles over het EK-voetbal in ons dossier