Becel Pro-activ meest misleidende product

AMSTERDAM - Unilever heeft voor het tweede jaar op rij het Gouden Windei gewonnen. De levensmiddelenfabrikant kreeg de prijs voor het meest misleidende eetbare product voor Becel Pro-activ. 

De margarine die volgens Unilever hart- en vaatziekten helpt voorkomen kreeg een derde van de negentienduizend stemmen. Het is de derde keer dat voedselwaakhond Foodwatch het Gouden Windei uitreikt aan een voedingsproducten dat niet zo gezond is als de fabrikant beweert.

De organisatie erkent dat zogenoemde plantensterolen in de relatief dure margarine het cholesterol verlagen, maar stelt dat nooit is aangetoond dat daarmee het risico op hart- en vaatziekten afneemt.

Foodwatch is al langer kritisch op de margarine. De Duitse tak van de organisatie daagde Unilever voor de rechter omdat de plantensterolen zelfs schadelijk zouden zijn.

Vorig jaar gingen de meeste stemmen voor de Gouden Windei naar het Goede Start witbrood van Blue Band vanwege de bewering 'witbrood waar volkoren in zit'. Na een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie wordt het nu 'vezelrijk wit' genoemd.

Zonnatura

De tweede plaats ging dit jaar naar Zonnatura Oplosthee Avondmelange. De producent noemt de thee honderd procent natuurlijk en biologisch, maar dat is volgens Foodwatch niet het geval.

De thee, die bijna een kwart van de stemmen haalde, zou voor meer dan negentig procent uit suikers bestaan. Derde werd Peijnenburg met de Complete Start Vezel, die kunstmatige vezels zou bevatten.

Effect bewezen

Unilever stelt in een reactie dat de boter veilig is en het cholesterolverlagende effect bewezen is en onomstreden. "Dit is aangetoond in meer dan 45 onderzoeken en wordt onderschreven door de onafhankelijk Europese Autoriteit voor de Voedselveiligheid (EFSA)", aldus een woordvoerster.

"Toen Becel Pro-activ meer dan 10 jaar geleden op de markt kwam is Unilever direct begonnen met een onderzoek naar het gebruik van het product. De resultaten van dit onderzoek, en een evaluatie van verschillende onderzoeken door de EFSA, laten geen enkele aanleiding zien tot de zorg waarnaar Foodwatch refereert."

Hartstichting

De Hartstichting zei in een reactie goede redenen te hebben het logo te lenen aan het product. ''Het is namelijk wetenschappelijk aangetoond dat Becel pro-activ cholesterolverlagende eigenschappen heeft."

Volgens de woordvoerder ontbreekt lange termijn onderzoek naar het effect op hart- en vaatziekten. "Maar naar verwachting kan een dergelijke verlaging van het LDL-cholesterol de kans op hart- en vaatziekten met 20 tot 25 procent verlagen.''

Tip de redactie