'Mkb-ondernemer belt slechte betaler liever'

DEN HAAG - Middelgrote en kleine bedrijven bellen liever met een slecht betalende klant dan dat ze een betalingsherinnering sturen.

Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van financieel dienstverlener Intrum Justitia en netwerkorganisatie De Zaak onder ongeveer 500 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb).

Van de mkb-ondernemers zegt 20 procent te volstaan met één of twee herinneringen als ze te maken hebben met een slechte betaler. Dat is volgens de onderzoekers weinig. Wel wordt met meer discipline gebeld naar klanten met openstaande facturen. Ruim driekwart van de ondernemers geeft aan dit structureel te doen.

Duitsland

In economisch onzekere tijden worden rekeningen altijd slechter betaald. Uit onderzoek van ING blijkt dat ook nu meer debiteuren te laat betalen, maar in ons omringende landen is dat probleem vaak groter.

In Nederland bedraagt de gemiddelde betalingstermijn (inclusief de vertraging) 43 dagen. Alleen in Duitsland betalen ze sneller, met gemiddeld 37 dagen. In Italië en Spanje ligt de betalingstermijn rond de 100 dagen.

Rentevoordeel

Te late betalers creëren voor zichzelf een rentevoordeel door hun geld vast te houden. Volgens ING hebben de te late betalingen de ontvangers vorig jaar een renteverlies van ongeveer 1,5 miljard euro gekost.

Lees meer over:
mkb
Tip de redactie