UTRECHT - De nieuwe topman van koffiebrander Douwe Egberts, Michiel Herkemij, wil van DE weer een toonaangevend bedrijf maken. 

De opdracht is: ''Innovatie. Omzetten laten groeien'', zegt Herkemij zaterdag in Het Financieele Dagblad.

Volgens Herkemij is er bij DE sinds 2001 niet meer geïnnoveerd en is het bedrijf 'undermanaged'. Hij wil fors meer gaan uitgeven aan marketing, rond de 9 procent van de omzet in plaats van de huidige 4 procent.

Dat is volgens Herkemij veel te weinig voor een bedrijf dat tot de drie grootste consumentenmerken in Nederland hoort.

Beurs

Ook komt er op zijn initiatief een publiekscentrum over Douwe Egberts in Amsterdam, dat te vergelijken is met de Heineken Experience.

Douwe Egberts wordt onder de nieuwe naam DE Master Blenders 1753 op 9 juli officieel genoteerd aan de Amsterdamse beurs. Het huidige moederbedrijf Sara Lee, waarvan DE MB zich afsplitst, maakte dat afgelopen donderdag bekend. Er is nog geen introductiekoers bekend.